Sveriges Hamnar är som arbetsgivarorganisation skyldig att förhandla med Hamnarbetarförbundet om ett centralt kollektivavtal, enligt domen i AD. Arkivbild.
Sveriges Hamnar är som arbetsgivarorganisation skyldig att förhandla med Hamnarbetarförbundet om ett centralt kollektivavtal, enligt domen i AD. Arkivbild.

AD ger hamnfack rätt att avtalsförhandla

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar är skyldig att förhandla med Hamnarbetarförbundet om ett centralt kollektivavtal, enligt en dom i Arbetsdomstolen (AD). Men frågan är om Hamnfackets seger får någon praktisk betydelse.

ANNONS
|

Sveriges Hamnar har hävdat att arbetsgivarens skyldighet att förhandla bara gäller lokala förhållanden, och hänvisar till att man redan har ett centralt avtal för hamnarna med det LO-anslutna Transportarbetareförbundet.

Men enligt Arbetsdomstolen är förhandlingsskyldigheten inte begränsad till lokala frågor, och därmed ges Hamnarbetarförbundet rätt i principfrågan. Någon skyldighet att komma överens om ett avtal finns däremot inte, noterar AD.

Tog för lång tid

Trots sin inställning kom Sveriges Hamnar till en förhandling den 14 juni förra året. Men då hade Hamnarbetarförbundet väntat sedan den 18 april, och det var för länge. Därför döms arbetsgivarorganisationen av AD att betala 20000 kronor i skadestånd till facket.

ANNONS

"Näringslivet har länge försökt sprida bilden av att Hamnarbetarförbundet inte vill ha kollektivavtal. Den här domen visar att det tvärtom är arbetsgivarorganisationen som inte vill komma framåt i frågan", säger förbundets ordförande Eskil Rönér i ett pressmeddelande.

Men enligt Sveriges Hamnar får domen ingen större praktisk betydelse. Organisationen anser att det vore meningslöst att teckna ett centralt avtal efter förhandling med Hamnarbetarförbundet, eftersom man redan har ett avtal med Transport.

Först gäller

- Den kollektiva arbetsrätten säger att om man har ett träffat kollektivavtal, och sedan träffar ett till om samma sak, så ska det först tecknade kollektivavtalet tillämpas, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hamnarbetarförbundet bildades 1972, är inte med i LO och har aldrig haft ett centralt avtal. Förbundet organiserar cirka 1300 yrkesverksamma hamnarbetare.

Transport har omkring 1600 hamnarbetare i sitt förbund. "Styrkeförhållandet" mellan facken varierar från hamn till hamn.

TT

Fakta: Hamnkonflikten

Avtalssituationen i hamnarna, med två konkurrerande fackförbund, har ställts på sin spets i Göteborgs containerhamn.

APM Terminals, som driver den kommunägda containerhamnen, kommer inte överens med Hamnarbetarförbundet, som organiserar majoriteten av de anställda.

Trätan mellan parterna har lett till konfliktåtgärder, lägre fraktvolymer och uppsägningar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) har tillsatt en utredning som bland annat granskar situationen där två konkurrerande fackförbund vill teckna avtal för samma område.

ANNONS