Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Facebook tvingas böta omkring 45 miljarder kronor i böter. Arkivbild. Bild: Christine Olsson/TT

45 miljarder i rekordböter för Facebook

Facebook tvingas betala fem miljarder dollar i böter för att ha lämnat ut uppgifter om sina användare till utomstående, uppger Wall Street Journal.

Den amerikanska handelskommissionen (FTC) utreder sociala mediejätten efter Cambridge Analytica-skandalen, då personuppgifter från 87 miljoner Facebookanvändares information läcktes och användes i politiska syften.

Under skandalen uppdagades att det brittiska analaysföretaget sedan 2014 samlat in uppgifter om användarna via en app under helt andra förespeglingar. Cambridge Analytica använde sedan informationen för att sälja konsulttjänster till politiker, bland annat till Donald Trumps valkampanj inför presidentvalet i USA.

Bötesbeloppet, som motsvarar drygt 45 miljarder kronor, är det största enskilda böterna FTC gett till ett privat företag. Varken Facebook eller FTC har kommenterat uppgörelsen. Beslutet måste godkännas av justitiedepartementet för att träda i kraft.

Av de fem ledamöterna röstade tre republikaner för uppgörelsen, medan de två demokraterna rösade mot den. Demokraterna ville i stället fortsätta utredningen.

-Den här bötessumman är en bråkdel av Facebooks årliga inkomster. Den kommer inte att få dem att tänka till om sitt ansvar att skydda användarnas data, säger demokraten David Cicilline, som sitter i representanthuset och aktivt manat FTC att undersöka Facebook.

Enligt den kvartalsrapport Facebook släppte i april hade företaget avsatt mellan 3 och 5 miljarder dollar i förebyggande syfte inför fredagens beslut.

Böterna fick handlarna på Wall Street att agera, och Facebooks aktie steg med 1,8 procent efter att beslutet blivit känt.

Företaget Cambridge Analytica avslöjades med att ha hämtat in data från Facebookanvändare sedan 2014, utan att informera om det, och sedan ha använt den när de sålt konsulttjänster till politiker. Med hjälp av informationen kunde de bygga profiler av människor för att rikta budskap till dem.

Bland annat kom företaget över uppgifter om 87 miljoner användare som samlats in via en Facebookbaserad app under helt andra förespeglingar.

En av de mer profilerade kunderna var Donald Trump, vars presidentvalskampanj betalade drygt motsvarande 50 miljoner kronor för dess tjänster i juni 2016. Företaget hade också uppdrag för den republikanske presidentkandidaten Ted Cruz, samt för lämnasidan i den brittiska folkomröstningen om att lämna EU 2016.

Cambridge Analytica har sagt att företaget utsatts för "åtskilliga ogrundade anklagelser" och att det har framställts som syndabock för saker "som inte bara är lagliga, utan också är allmänt accepterade som standard för onlineannonsering i både politiska och kommersiella sammanhang". Bolaget har även uppgett att informationen raderades när det fick kännedom om regelbrottet 2015.

Cambridge Analytica har efter skandalen lagt ned all verksamhet.

Företrädare för Facebook, bland andra vd Mark Zuckerberg, har kallats till utfrågningar i både den amerikanska kongressen och det brittiska parlamentet. Företaget har också ändrat arbetssätt gentemot politiska kampanjer och infört striktare hantering av politiska annonser samt vidtagit flera andra åtgärder i försök att återställa förtroendet för tjänsten bland både politiker och vanliga användare.