Efterlängtat utvecklingspaket

Gårdagens besked till bilindustrin i Sverige togs emot med en lättnadens suck, särskilt i Västsverige. 28 miljarder i lånegarantier och stöd till forskning och utveckling innebär en överbryggning från en krissituation till en möjlig framtid.

ANNONS
|

Inte äga men stödja. Inte driva men utveckla. Inriktningen på regeringens mångmiljardpaket till den krisande bilindustrin välkomnas av i stort sett alla berörda.

Paketet innehåller som väntat stöd till forskning och utveckling men också lånegarantier för nödvändig omställning till miljövänliga bilmodeller.

Tre miljarder avsätts i ett aktiebolag där staten tillsammans med bilindustrin ska satsa på forskning och utveckling. Det är en sexdubbling av det hittills utlovade forskningspaketet till fordonsbranschen och innebär en långsiktig satsning som ska ge förutsättningar för att svensk bilindustri kan vara framgångsrik också i framtiden.

Tjugo miljarder utlovas i kreditgarantier för lån som kan tas upp i Europeiska investeringsbanken. Avsikten är att skynda på utvecklingen av energisnåla och miljövänliga bilmodeller och är en del av det paket EU ställt sig bakom.

ANNONS

Fem miljarder utlovas som undsättningslån till företag i omedelbar kris som behöver pengar för att klara sin överlevnad.

Med gårdagens besked från näringsminister Maud Olofsson och finansminister Anders Borg ges en kraftfull signal till industrin och till omvärlden att regeringen står upp för den svenska bilindustrin och har en plan för dess framtida överlevnad. Det handlar om att ta vara på den kompetens som finns inom Volvo och Saab men också inom den övriga fordonsbranschen med effekter på underleverantörerna inom tillverkningsindustrin.

För personbilstillverkarna handlar det om att så snabbt som möjligt styra om produktionen till klimatvänliga fordon som köparna vill ha och som går att sälja till skillnad från bränsleslukande modeller utan efterfrågan.

Näringsminister Maud Olofsson bedömer läget korrekt när hon markerar att det viktigaste nu är att säkra att det finns en produktion som går att sälja på marknaden. Det är den insatsen regeringen kan bidra med när den vill bilda utvecklingsbolag med de svenska bilbyggarna.

Regeringen har fått kritik för att inte tidigare ha gett besked om stöd när tusentals bilbyggare varslats och många av dem nu har mist jobbet. Skälet är att det inte varit möjligt att komma med utfästelser innan det stått klart hur Volvos och Saabs ägare Ford och GM hanterar sina djupa problem och vilka ingripanden den amerikanska kongressen är beredd att göra. Den svenska regeringens ståndpunkt är självklart att skattepengar inte ska försvinna till utländska ägare i den amerikanska bilkrisens spår.

ANNONS

I går var reaktionerna positiva från de flesta håll, från fack, företagsledningar och ekonomiska bedömare. Också den socialdemokratiska oppositionen var i huvudsak tillfreds.

Hur långt miljardpaketet räcker för att överbrygga problemen är dock ingen beredd att sia om i dag. Frågan om hur framtiden ska te sig för dem som redan tvingats gå från sina jobb besvaras inte med miljardpaketet, inte heller hur bilköpandet ska komma igång igen. Däremot kan beskeden medverka till att ingjuta en gnutta framtidshopp i lågkonjunkturens vintermörker.

Om regeringen vill hjälpa till att få igång bilhandeln kan den utöver gårdagens paket satsa på de stimulanser som föreslagits från olika håll. Skrotbilspremie och fortsättning på miljöbilspremien som så framgångsrikt bidragit till att öka miljöbilköpen kan ge en välbehövlig skjuts till en stagnerad marknad.

ANNONS