Mousserande i rosa toner är en av de allra hetaste vintrenderna under senaste året, menar GP:s vinexpert Marie Oskarsson.
Mousserande i rosa toner är en av de allra hetaste vintrenderna under senaste året, menar GP:s vinexpert Marie Oskarsson.

De som nobbar rosé missar många vinupplevelser

När världen nu långsamt men envist tar sig ur coronapandemin och vi äntligen kan ses igen, ja då vaknar åter lusten att fira med den festligaste av drycker: mousserande vin. Det är i alla fall vad världens producenter av mousserande vin hoppas på.

ANNONS

Under coronaåret 2020 var vår längtan efter festligt bubbel naturligt nog inte så stark. Från Champagne i Frankrike vittnade branschorganisationen Comité Interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) till exempel om hur pandemin slagit mot det vin som mer än något annat förknippas med fest och firande, alltså champagne. Under 2020 såldes drygt 244 miljoner flaskor champagne, vilket innebär en minskning jämfört med året innan på 17.9%. Eller uttryckt i andra termer, en minskning motsvarande 4,2 miljarder euro.

Men med vaccinationer, öppnade krogar, ökat resande och större möjligheter att åter få träffa släkt och vänner hoppas både producenterna i Champagne och andra vinregioner på andra, roligare försäljningssiffror. Och säkert kommer en del av bubblorna att gå i olika nyanser av rosa.

ANNONS

En av orsakerna till det är årets bubblande nyhet, roséprosecco. Mousserande i rosa toner är en av de allra hetaste vintrenderna under senaste året. Det finns ett tydligt skäl till ökningen: Rosévin har länge varit en storsäljande trend, samtidigt som vinvänner världen över har druckit allt mer mousserande viner och efterfrågan på mousserande i mer plånboksvänliga priser som prosecco och cava ökat. Så det är bara naturligt att de båda bästsäljande trenderna förr eller senare skulle korsas och visa vägen till en bubblande rosa vinvåg.

Mousserande i rosa toner är en av de allra hetaste vintrenderna under senaste året.

Italiensk prosecco har som sagt spelat en stor roll de senaste åren för att sprida vanan att välja mousserande vin till fler. Det är ett relativt billigt mousserande vin – särskilt jämfört med lyxig champagne – och tilltalar många med sin lite päronsöta ton. När stora brittiska och amerikanska inköpare föreslog att man borde korsa den storsäljande rosétrenden med den lika storsäljande budgetbubbeltrenden lyssnade de italienska proseccoproducenterna. Vips ändrades vinlagarna i området där man gör prosecco, så att prosecco med kvalitetsbeteckningen DOC numera inte behöver göras på enbart den gröna druvan glera, utan också får innehålla 10-15% av den blå druvan pinot noir. Plötsligt kunde man göra rosa bubbelviner även här.

Och varför inte? Visst finns det en del som fortfarande tycker att roséviner inte är riktiga viner, att de liksom inte är lika fina eller goda som röda eller vita. Ett lite gammaldags snobberi, som gör att man missar både lättsamma, roliga och kanske förunderligt goda vinupplevelser. För mig symboliserar det rosébubbel både sommar, lättsamhet, lyx och livsglädje. Är det inte det vi behöver nu, efter det långa, socialt avskalade coronaåret? Jo, precis – en sommar i ett rosabubblande skimmer med smak av hallon och soliga dagar i trädgården.

ANNONS
ANNONS