Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Gott samarbete. Coop Varberg kombinerar printannonser och digital marknadsföring med hjälp av Mediehuset Hallands Nyheter. "Det är enkelt och smidigt att ha en samarbetspartner som sköter både och", säger Göran Borg, vd.  

"Native-annonserna har fått stort genomslag"

Det går snabbt i dagens medielandskap. Nya kanaler tillkommer ständigt och avvägningen var man ska lägga sin marknadsföringsbudget är inte enkel. Coop Varberg tog hjälp av Mediehuset Hallands Nyheter för att kombinera traditionella printannonser med digital marknadsföring – och det har gett resultat.

– Vi är väldigt nöjda med vår försäljning och utveckling här i Varberg och marknadsföringen är så klart en viktig del i det, säger Göran Borg, vd för Coop Varbergs fyra butiker: Stora Coop, Coop Håsten, Coop Söder och Coop City.

Butikerna är en självklar del av många Varbergsbors vardag, därför gäller det att synas där målgruppen finns. Att Coop Varberg har lyckats med det får medarbetarna hela tiden bekräftelse på.

– Både tidningsannonserna och den digitala marknadsföringen gör sitt, det blir tydligt när kunderna kommer in och frågar efter veckans annonsvaror, berättar Göran.

Positiv respons på native-annonser

Sedan två år tillbaka använder Coop Varberg också så kallade native-annonser i sin marknadsföring. De annonsmärkta texterna med redaktionellt innehåll publiceras på hn.se och har fått stort genomslag.

– Vi har verkligen fått bra respons och mycket positiva kommentarer från kunder som har läst våra native-annonser, säger Göran. 

Stor räckvidd. ”Vi når åtta av tio i vårt utgivningsområde när vi mixar print och digitalt. Det ger våra kunder en enorm räckvidd”, säger Henrik Johansson, försäljningschef, och Marit Bengtsson, medierådgivare, på Hallands Nyheter.
Stor räckvidd. ”Vi når åtta av tio i vårt utgivningsområde när vi mixar print och digitalt. Det ger våra kunder en enorm räckvidd”, säger Henrik Johansson, försäljningschef, och Marit Bengtsson, medierådgivare, på Hallands Nyheter.

Mediehuset Hallands Nyheters kommersiella redaktörer hjälper till med allt det praktiska, från produktion till analys och optimering av kampanjerna.

– Samarbetet fungerar väldigt bra. Vi skickar över budskapet och de tar fram annonser och texter, sätter ihop allt och ser till att det blir snyggt och rätt.

"Får hela tiden en uppföljning"

När en kampanj är avslutad sammanställs resultatet (antal läsare, lästid, målgrupp med mera).

– Det är viktigt, både för att kunden ska se vad den digitala marknadsföringen ger, och för att vi ska kunna göra kommande annonser ännu bättre, säger Henrik Johansson, försäljningschef på Hallands Nyheter.

 – Vi får hela tiden en uppföljning och ett kvitto på hur det går, hur många som klickat och läst våra texter och annonser, säger Göran Borg.

Här kan ni se Coop Varbergs samlade native-annonser i HN