Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

"Animation är en spännande konstform i dag, vi har så många digitala verktyg och det mesta går att göra, men det är fortfarande en utmaning att göra en bra story, sade regissören Rich Moore och producenten Clark Spencer, när de var på Sverigebesök.

"Vi ville utforska Ralfs mörkare sidor"

Inom den animerade storfilmsbranschen är det mesta möjligt numera rent tekniskt.

Den första filmen om Röjar-Ralf kom 2012 och blev en nostalgihit för alla som någonsin har hängt i en spelhall och lagt veckopengen på Pac-man och Donkey Kong.

Handlingen utspelas inuti en mängd gamla arkadspel och kretsar kring den vresige Röjar-Ralf och retstickan och racerbilsföraren Vanilja von Sockertopp, som i slutändan blir vänner.

Dysfunktionellt slut

Nu är det dags för den digitala duon att göra comeback och lämna arkadhallens relativa trygghet. I "Röjar-Ralf kraschar internet" ger sig Vanlija och Ralf ut på internet, vilket sätter deras vänskapsband på prov.

- När vi spikade igen den första filmen kändes den klockren. Och Disney har inte för vana att göra uppföljare. Men så såg jag den igen och hakade upp mig på vad Röjar-Ralf säger i slutet: "Den där ungen gillar mig, då kan jag inte vara helt usel". Vi insåg att det lät ganska dysfunktionellt, att han definierar sig genom vad någon annan tycker om honom. Det är ju hemskt. Jag ville inte lämna honom så, säger regissören Rich Moore.

Hur ser internet ut?

Den stora utmaningen handlade om att göra internet till en fysisk plats.

- Det var mycket svårare än man kanske kan tro. Det var lätt att kläcka idén att skicka ut Ralf och Vanilja på internet, men sen då? VI lade ett år på utveckling och research, pratade med experter och besökte ställen där internet "bor", som stora serverhallar för att få till rätt visuell stil.

Internet har som bekant både bra och dåliga sidor, vilket filmskaparna omfamnade och gjorde till en del av handlingen.

- Internet påverkar människor och det ville vi skildra. När vi först möter internet framstår det som en utopisk plats men ju mer Ralf blir osäker på var han har Vanilja, desto mer börjar vi introducera negativa element.

Fluffig yta överraskar

Rich Moore, som tidigare i karriären har regisserat avsnitt av tv-serierna "Simpsons", "Futurama" och den animerade långfilmen "Zootropolis" (2016), påpekar att han bara är intresserad av att göra historier med substans.

- När vi gjorde "Zootropolis" så överraskade vi genom att göra en film som handlar om rasism men med en yta som ser fluffig ut, med gulliga djur.

Faktum är att framgångarna med "Zootropolis" fick Rich Moore och kollegorna att tänka i nya banor med "Röjar-Ralf kraschar internet".

- Vi gjorde "Zootropolis" i en paus i arbetet med "Röjar-Ralf", och när vi kom tillbaka kände vi att Ralf behövde bli djupare och att vi måste utforska några mörkare teman i honom. Destruktiv manlighet är ett viktigt ämne i dag och för mig är det rätt recept för den här typen av filmer.