Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sebastian (Felix Sandman) och Maja (Hanna Ardéhn) är ett det mest omsusade paret i Djursholms unga kretsar och på ytan ser allt bra ut. Pressbild.

Tv-recension: Slukarvänlig överklasskildring

Netflix första svenska originalserie "Störst av allt" imponerar med snygg tonträff och hjärtskärande bra skådespeleri.

Alla som har läst Malin Persson Giolitos bästsäljare vet att den här historien är en bladvändare av bästa sort. Det börjar med en fruktansvärd skolskjutning, en överlevare – huvudpersonen Maja – och en säker skildring av det exotiska Djursholm.

Minst lika slukarvänligt blir det i tv-filmatiseringen, som dock har en lite annan karaktär. Majas inre, stenhårda monolog och den medvetet ambivalenta känslan för henne som uppstår i boken går förlorad. Grundfrågan: är hon skyldig till mord eller ej blir inte lika tydligt ställd i tv-versionen. Men det som bjuds är inte sämre, vi får något minst lika brännande i stället, en rå och gripande skildring av ett destruktivt förhållande i upplösning.

"Störst av allt" handlar om Maja (Hanna Ardéhn) och Sebastian (Felix Sandman), två mycket privilegierade ungdomar i ett av Sveriges rikaste områden. De går på gymnasiet och festar obehindrat i vip-rum, har herrgårdsmiddagar med goda vänner och deras föräldrar och är överklassigt dekadenta och konservativt väluppfostrade på samma gång.

På ytan är de ett enormt lyckat par, han är visserligen lite småstrulig, men son till Sveriges rikaste man (vilket förlåter det mesta, tydligen) och hon är ju så gullig och ansvarstagande. En komplicerande faktor är klasskompisen Samir (William Spetz), som kommer från en förort i andra änden av staden. Han och Maja har en småflörtig jargong, vilket triggar Sebastians svartsjuka.

Men lugn, detta är inget "Beverly Hills"-pekoral. Manuset är mycket smartare än så och den sociala och politiska kontexten är en bärande del av historien utan att det för den sakens skull skrivs ut med stora bokstäver.

I inledningen av "Störst av allt" sitter Maja inlåst i gröna häkteskläder. Håret hänger och ångestnivån är hög. I tillbakablickar rullas den grymma historien upp samtidigt som en rättegång förbereds. Precis som i boken hålls publiken på halster om detaljerna. När rättegången startar ökar pulsen och inte minst David Dencik är ljuvlig som den mycket korrekte advokaten Sander. Helena af Sandeberg gör också en fin insats som mamma till ett av offren.

Framför allt är de unga skådespelarna imponerande bra, inte minst Hanna Ardéhn i den komplexa huvudrollen drar ett tungt lass och gör det så galant. "Störst av allt" säger mycket om privilegier och samtidens hycklande fokus på yta. Starkast är dock historien om några tonåringar som utlämnade åt sig själva leker vuxna. Det blir hjärtskärande att se.