På Oscarsgalan på söndag representerar Ruben Östlunds "The square" Sverige i kategorin bästa icke engelskspråkiga film. Arkivbild.
På Oscarsgalan på söndag representerar Ruben Östlunds "The square" Sverige i kategorin bästa icke engelskspråkiga film. Arkivbild.

"The square" redo för Oscarsgalan

Ruben Östlunds "The square" ligger bra till anser flera amerikanska branschbedömare. I övrigt kan vi se fram emot en politiskt laddad Oscarsgala på söndag. Räkna med kuvertskämt.

ANNONS
|

Vinner den nostalgiska historien om kärlek mellan en stum kvinna och en fiskman? Eller kanske den om en rasande mamma som utmanar etablissemanget och smäller upp tre anklagande reklamskyltar för att elda på polisen i jakten på hennes dotters mördare?

Ska man tro proffstipparna i amerikansk branschpress är det just mellan Guillermo del Toros "Shape of water" och Martin McDonaghs "Three billboards outside Ebbing, Missouri" som det står i kampen om bästa film, garderat med Jordan Peeles hyllade debutskräckis "Get out" om en svart kille på besök hos sina vita, mysliberala svärföräldrar.

ANNONS

När det gäller skådespelarpriserna talar tidigare galor under prissäsongen sitt tydliga språk. Vid alla de stora, som Bafta och Golden Globes, har priserna hittills gått till Gary Oldman ("The darkest hour"), Frances McDormand ("Three billboards..."), Allison Janney ("I, Tonya"), och Sam Rockwell ("Three billboards...").

Röstningen avslutas

På tisdagen avslutas röstningen, då ska de drygt 7000 medlemmarna i Oscarsakademin ha gjort sina val. Fram till galan den 4 mars är det bara två revisorer i Los Angeles som vet hur det ska gå. De kontrollerar rimligen resultatet några extra gånger med tanke på förra årets pinsamma kuvertskandal – då fel vinnare i kategorin bästa film lästes upp.

Räkna med att galans värd, komikern Jimmy Kimmel, drar ett och annat skämt på det temat under kvällen.

Politiska utspel – mot sexism, vithetsnormen och Trumps exkluderande politik – har präglat galan de senaste åren. Efter höstens metoo-upprop, som startade i hjärtat av Hollywood med avslöjandena om producenten Harvey Weinstein, känns det som en självklarhet att Oscarsgalan och vinnartalen också kommer att beröra den stora ojämställdheten som präglar filmbranschen.

Sverige mot Chile

I den för Sverige högintressanta kategorin bästa icke engelskspråkiga film, där Ruben Östlunds "The square" är nominerad, har ingen entydig favorit klivit fram.

Men många branschbedömare verkar anse att det står mellan chilenska "En fantastisk kvinna" och just "The square". Hollywood Reporters tunga Oscarsspecialist Scott Feinberg sätter "The square" först i sin sista prognos inför galan.

ANNONS
TT

Fakta: Och de nominerade är:

De nominerade till kategorin bästa icke engelskspråkiga film utses av en speciell kommitté inom Oscarsakademien. De medlemmar i akademin som sedan röstar fram vinnaren måste åta sig att se alla de fem nominerade filmerna. Rent formellt är det länderna som tävlar mot varandra men statyetten tilldelas filmens regissör.

"The square" av Ruben Östlund, Sverige.

Handling: Chefen för ett prestigefyllt konstmuseum i Stockholm förbereder en ny stor utställning när hans privatliv plötsligt fylls av problem. Snart blir krisen även tydlig i hans yrkesliv i en underhållande historia om moral och sociala problem.

Chanser: Som Guldpalmsvinnare och med högprofilerade skådespelare som Elisabeth Moss och Dominic West ligger filmen bra till för att intressera de röstberättigade. Däremot är filmens satiriska ton ett vågspel i sammanhanget, den typen av film lyckas inte alltid väl i kategorin, vilket förra årets förhandsfavorit "Min pappa Toni Erdmann" fick känna på.

Tidigare priser: Guldpalmen i Cannes samt sex toppriser på European Film Awards, däribland bästa film.

Svensk premiär: 25 augusti 2017.

"Saknaden" av Andrey Zvyagintsev, Ryssland.

Originaltiel: "Nelyubov".

Handling: En bitter skilsmässa förpestar luften i en rysk familj som snart ska brytas upp. Både mannen och frun har redan gått vidare med nya partners men kvar finns deras 12-årige son, som båda vill slippa ha vårdnaden om. Efter ett av deras hemska bråk försvinner han.

Chanser: Zvyagintsev är redan känd i Oscarssammanhang, hans omtalade "Leviathan" blev nominerad 2014. Han har också etablerade distributören Sony pictures classics i ryggen. Men kanske är den här stenhårda skildringen av rysk samtid för tuff för de röstberättigade, som måhända söker åtminstone någon sympatisk person att känna värme för.

Tidigare priser: Nominerad till Golden Globes, vann Jurypriset (ungefär silver) i Cannes, nominerad till European film awards i flera tunga kategorier.

Svensk premiär: 6 april 2018.

"En fantastisk kvinna" av Sebastian Lelio, Chile.

Originaltitel: "Una mujer fantastica".

Handling: Marinas äldre sambo dör plötsligt, vilket sätter henne i en utsatt position. Sambons ex-fru och vuxna barn vänder sig emot Marina, som i deras ögon varken är en kvinna eller ens knappt mänsklig.

Chanser: Har också välrenommerade distributören Sony pictures classics i ryggen. Marina är en gripande person och en tydlig hjältinna att sympatisera med. Men om de många åldersdigna medlemmarna i akademin inte kan identifiera sig med en transkvinna blir det förstås svårt för filmen att lyckas vinna.

Tidigare priser: Vann Silverbjörnen (bästa manus) i Berlin 2017, nominerades till Golden Globes.

Svensk premiär: 9 februari 2018.

"Om kropp och själ" av Ildiko Enyedi, Ungern.

Originaltitel: Teströl és lélekröl.

Handling: På nätterna drömmer slakteriarbetarna Endre och Maria samma dröm – de möts i en snötäckt skog som harmoniskt kärleksfulla rådjur – men i verkligheten är livet och kärleken betydligt mer komplicerat.

Chanser: Detta är en finstämd kärlekshistoria om två lite trasiga typer som i slutändan blir mindre ensamma. Filmen är egensinnig och charmig och en comeback för Ildiko Enyedi, den enda nominerade kvinnan i kategorin, som gjort sin första film på 18 år. Frågan är om kärlek på slakteri (ja, det blir blod) är för udda för akademin?

Tidigare priser: Vann Guldbjörnen i Berlin 2017.

Svensk premiär: 22 september 2017.

"Förolämpningen" av Ziad Doueiri, Libanon.

Originaltitel: "L'insult".

Handling: Det börjar trivialt och tjurskalligt i det mångkulturella Beirut. En palestinsk byggarbetare blir nedstänkt av vatten från en balkong med bristfällig avrinning när en kristen fundamentalistisk man vattnar sina blommor. Några hårda ord eskalerar sedan till ett nationellt uppmärksammat domstolsmål, som skildras spännande och nyanserat i en film som handlar om så mycket mer än en förolämpning.

Chanser: Den USA-utbildade filmaren Ziad Doueri har redan jämförts med Costa-Gravas och Asghar Farhadi (förra årets vinnare), vars distributör Cohen media group ligger bakom även den här satsningen. Kanske kan en del av de röstberättigade bli avskräckta av konceptet rättegångsdrama. Trots att konflikten i filmen handlar om den specifika situationen med statslösa palestinier i Libanon, har den ett universellt drag, vilket gör att den känns aktuell och lättillgänglig.

Tidigare priser: Var nominerad till Guldlejonet i Venedig, där Kamel el Basha i huvudrollen vann skådespelarpriset.

Svensk premiär: Ej klart men senare i år.

ANNONS