Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Brysselfrisyr. ”Jag har fått vara med om många väldigt, väldigt roliga saker”, säger Tiina. Att jobba med Claes Eriksson och resten av Galenskaparna & After Shave är ett av favorituppdragen. Bild: Stefan Bennhage

Tiina är kvinnan bakom skägget

Gillar du Galenskaparna och After Shave? Hör du till de trogna besökarna på Vallarna, Falkenbergsrevyn eller sommarteatern på Gunnebo slott? Då är chansen stor att du sett någon av Tiina Bengtssons välborstade peruker eller skägg.

”Tiiiiiina!!! Titta på min peruk – den är ju okammad!!! Ska den verkligen få se ut så här när tidningen ska ta bilder och allt?”

Anders Eriksson har en lurig glimt i ögat när han tittar på Tiina Bengtsson där hon kommer ilande bakom scenen. ”Oj oj oj” säger hon och vänder blicken mot mig. ”Du kan väl tala om att bilderna är tagna vid en repetition” säger hon bedjande och lovar den yngre av Trollhättans Galenskapar-bröder att peruken kommer att ha kammat till sig till morgondagens föreställning. Att hon kommer att ha kammat till den.

Tiina är maskören som har gjort allt och lite till på svenska scener och bakom film- och tv-kameror. Hon är en doldis för publiken, men en välbekant och populär profil bakom scenen och berättar stolt att hon bara häromdagen blev invald i Stallfåglarna, teaterbranschens eget lilla ordenssällskap.

Hon gör masker och peruker till Falkenbergsrevyn, till Vallarnas publikmagneter, till sommarteatern på Gunnebo slott, till många av produktionerna på Lisebergs- och Lorensbergsteatrarna och, sedan ”Kasinofeber”, till allt Galenskaparna och After Shave företar sig.

En upptagen kvinna med andra ord och just nu är det mer snurr än vanligt i tillvaron. Hon pekar på ett antal bärkassar i sin ateljé högst upp i Lorensbergsteatern.

– Där står grejerna till ”Familjen Addams”, säger hon och berättar att hon för tillfället delar sin tid mellan Slagthuset i Malmö, dit monstermusikalen om Addams-gänget har flyttat, och hemmascenen, där Galenskaparna och After Shave just haft nypremiär på sin jubileumskavalkad, ”30-årsfesten”.

Och, som om inte det räckte, hade Vallarnas uppsättning av sommarens fars ”Brännvin i kikar’n” premiär på Lisebergsteatern i början av oktober.

– Men jag är hyfsat rutinerad kan man säga. Efter 22 år på heltid i det här yrket har jag det i ryggmärgen, säger Tiina.

Hon föddes i Finland och redan som barn hade hon teaterdrömmar och hon berättar hur hon satte ihop föreställningar med kvarterets ungar i skyddsrummet i källaren på hyreshuset där hon bodde. Och Tiina, hon var teaterchef.

– Senare var jag med i några amatörföreställningar och jag fick till och med någon utmärkelse. Jag minns fortfarande en del av replikerna, faktiskt. Det var tyska prepositioner och sådant.

Att syssla med hår har också alltid funnits med henne.

– Både min mamma och min mormor hade långt hår, som jag ÄLSKADE att borsta! Och sedan ville jag att de skulle hoppa, så att jag fick se håret flyga, ha ha!

Och det ligger tydligen i generna, för Tiinas dotter Siri har gått i mammas fotspår, så de jobbar numera tillsammans och har delat upp arbetsuppgifterna mellan sig.

– Siri gör all tillverkning och jag skapar karaktärerna och vårdar de gamla perukerna ömt så att de ska hålla. Skådespelare som gör samma karaktärer under många år uppskattar att kunna fortsätta använda originalen. De är så kära i dem, förklarar Tiina och avslöjar att det även gäller kläder. Macken-Roys strumpor till exempel – de får på inga villkors vis bytas ut mot nya!

Att Siri skulle välja samma bana som sin mor förstod Tiina tidigt.

– När Siri var tre år brukade hon följa med mig till jobbet på MTV studios i Jonsered. Medan jag jobbade satte jag fast en rad postischer som hon kammade och frigolithuvuden som hon sminkade. Man såg direkt att hon älskade det, säger den stolta mamman och berättar att hon har sparat några av de där huvudena, där man kan se hur dotterns sminkteknik utvecklades för varje år.

Men åter till Tiinas yrkesbana. Medan hon fortfarande bodde i Finland utbildade hon sig till hudterapeut och när hon kom till Göteborg och Sverige 1981 dröjde det ett tag innan hon gav sig in i showsminkbranschen. I hennes massiva CV finns sedan tidigare mängder av tv-produktioner, som till exempel ”Rena Rama Rolf”, ”Sikta mot stjärnorna”, ”Sally”, ”Saltön” och ”Hinsehäxan”. Hon har även jobbat med film, men sedan några år tillbaka är det i princip bara scen- produktioner som gäller.

– Sedan är jag massör också och det behövs, för syftet med mitt jobb är att ta hand om människan. Att vara skådespelare är ett slitsamt jobb, så de behöver det och jag blir lite som en mamma för dem.

Hon berättar att hon har en liten dröm om att en gång få jobba med en scenproduktion i hemlandet, men säger i nästa andetag att det kanske är lika bra att det inte har blivit så.

– Finland är lugnet och vila för mig. Mitt eget liv. Jag älskar att åka till mina föräldrars sommarstuga, bada bastu, hoppa i sjön, äta rökt fisk. Sedan har jag livet i Sverige.

Och det är något speciellt med teater, det har hon alltid tyckt.

– Det är så härligt att få vara här bakom scenen och det är något väldigt speciellt med produktioner med musik.

– Det spelar ingen roll hur trött man är – när de första tonerna tas går det som en rysning genom kroppen och man får en sådan otrolig energi. Då vet man att man älskar teater!

Bild: Håkan Johansson
Bild: Håkan Johansson