Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Äntligen hemma. Under måndagskvällen gjorde sångerskan och låtskrivaren Seinabo Sey sin första spelning i Halmstad inför en fullsatt teater.

Seinabo Seys mäktiga återkomst

Konsert
Seinabo Sey

Halmstads teater 22 februari

Seinabo Sey är uppvuxen i Halmstad och bosatt i Stockholm sedan några år tillbaka. I slutet av 2013 slog hon igenom med brakhiten ”Younger” och sedan dess har hon turnerat i både USA och runt om i Sverige. Men det är först nu, en regnig februarimåndag två år efter genombrottet, som hon gör sin första Halmstadspelning.

Det har varit nervöst, erkänner Sey när hon står på teaterns scen och vinkar till mormor, mamma och systrarna som sitter i publiken. Kanske är det mest tiden som har saknats, eller så har den här sångfågeln verkligen dragit sig för att återvända och möta gamla barndomsvänner på hemmaplan. Tydligt är i alla fall att all oro har varit i onödan, för Halmstadpubliken tar emot Seinabo Sey med öppna armar när hon nu gör entré.

Väntan har varit lång. Inte bara åren sedan första singeln, vi snackar också en halvtimmes paus efter att svensksjungande Ana Diaz värmt upp scenen med intensiv elektronisk pop. Till sist kliver Sey fram i dimman på scenen och kör i gång med ”Easy”. Röken, färgerna från lamporna och speglingarna i den stora silverkulan skapar en mystisk aura kring sångerskan och hennes band.

Seinabo Sey kan konsten att skapa mäktig stämning, men mellan låtarna talar hon med en lugn, klok och vänlig röst. Hon berättar om sin tacksamhet över att få skapa musik och om hur hon fortfarande förundras över att det faktiskt gick, att låtarna som så länge låg i byrålådan kunde ta henne så långt. Om hur hennes far – även han artist – övertalade henne att satsa på musiken och om hur det är bättre att tro att man kan förändra allt än ingenting.

Genombrottshiten ”Younger” kommer tidigt och Seinabo Sey litar på att även de mer okända låtarna ska tas emot med samma glädje. Rösten är hennes triumfkort.

De flesta låtarna är små mästerverk men Sey hade samtidigt kunnat få vad som helst att låta bra. Det är också när hennes röst verkligen får ta plats, som i avskalade kärlekskranka ”Poetic” och dystra ”Sorry” (introducerad med ett hypnotiserande pianosolo), som publiken applåderar mest. Avslutande ”You” hamnar i samma kategori och är en riktig hjärtekrossare live.

Från min plats på balkongen ser jag ut över en publik som har rest sig upp och liknar ett folkhav på någon somrig utomhusfestival. Sådana lär det nog bli många framöver för Seinabo Sey, men förhoppningsvis blir det också fler Halmstadbesök nu när hon har klarat av den pirriga hemmadebuten.

Bild: Roger Larsson
Bild: Roger Larsson