Så bra är årets Falkenbergsrevy

Hallands Nyheter recenserar nummer för nummer.

ANNONS
|

Årets galapremiär på Trettonsdagsafton är över. Falkenbergsrevyn har på nytt gjort en strålande insats och lär behålla sin tätposition i landet både vad gäller innehåll och antal åskådare per säsong.

Så här var jubileumsuppsättningen ”Spexit” nummer för nummer.

Akt 1:

1) ”Med ett jubileende”: Falkenbergsrevyn brukar skämma bort publiken med medryckande inledningslåtar och 2017 är inget undantag. "Can't stop the feeling!" (Justin Timberlakes samarbete med svenska låtskrivarna ”Max” Martin Sandberg och Johan ”Shellback” Schuster) avslöjar att det ska skojas om både Brexit och Trump. Här och i många andra nummer står endast en pianotrio – med Bertil Schough, Bernt Bengtsson och Beppe Wackelin – för kompet, vilket ger effekt de gånger orkestern utökas med gitarr, dragspel eller fiol. Dessutom sitter Beppe nere på scengolvet utan plexiglas framför trummorna och det ger ökad publikkontakt. För oss som har sett många Falkenbergsrevyer är det ovant att inte se veteranen Liselotte Johansson, som har satts på avbytarbänken.

ANNONS

2) ”På edra platser”: Håkan Runevad och Bertil Schough hälsar välkomna och kör var sin vers ur en av den 20-årsjubilerande revyns största succéer: viagrarappen ”Under bältet” (SM-vinnare 1999).

3) ”För bra för att jobba”: Första sketchen är köpt av danskarna Martin Jantzen och Lasse Aagaard och handlar om dagens lata ungdomar och deras allt för engagerade curlingföräldrar. Jag gillar framför allt den dubbla slutpoängen.

4) ”Ett potent parti”: Många bra ordvitsar i kupletten om Liberalernas nya logotyp, lämpligt nog till musiken från barnsången ”Snoppen & Snippan”. Ett snyggt a cappella-arrangemang med Eva-Lotta Bernström som humoristisk leadsångare.

5) ”Rena undret”: Kul reklamparodi där både drottning Silvia (Anna Bromee) och FFF-spelaren Stefan Rodevåg (Bengt Ivarsson) dyker upp.

6) ”Ryssen kommer”: Stillastående sketch som får ett litet lyft av Håkans skånska dialekt, men framför allt är en ingång till nästa nummer.

7) ”Rubel i busken”: Här förvandlas den 77 år gamla filmlåten ”Puttin’ on the ritz” på ett medryckande sätt till ”Putin han är trist”, komplett med balett. Titeln som nämns i texten är förstås en flört med tv-serien ”Jubel i busken”.

8) ”Så kan det låta”: När Fågelskådar’n dyker upp ur golvet är det med en trumpet. I år kombineras de halvsnuskiga historierna av ett medvetet falskspel som hade blivit ännu roligare med kändare låtar som hade inletts med en textrad istället för på trumpet.

ANNONS

9) ”Årskavalkaden”: Årets bästa nummer, med elva sånger – från OS i Rio till en dansande påve. Melodierna är valda med fingertoppskänsla, så att Mona Sahlin dissas till countrydängan ”Jolene” och Karolinskas skandalkirug Paolo Macchiarini till ”Canneloni macaroni”. Andra kändisar som omnämns är det rattfulla statsrådet Aida Hadzialic och Varbergs miljonärskommunist Lasse Diding, vars köp av statyn ”Med handväskan som vapen” blev en följetong.

10) ”Så mycket sämre”: Bromees imitation av Lisa Ekdahl i rollen som ny postchef sitter som en smäck.

11) ”Halland”: En lågmäld pärla med stämsång av revyns tre bästa vokalister (Lena, Bertil och Bernt). De gör om Alf Hambes ”Visa i Molom” till en önskan om att inte dela deras hemlän, medan bilder på Tullbron och kallbadhuset i Varberg visas: ”Det vore felom att Halland delom. Storlek på länet lagom”.

12) ”På tur”: Eva-Lotta och Håkan återvänder som det norska paret Grete och Terje i en fnissigt framförd sketch om doping med läppbalsam och astmaspray.

13) ”La det glide”: Härlig aktfinal med fler norska skidåkare, passande nog till melodin från ESC-vinnaren ”La det swinge”.

Akt 2:

14) ”Kandidaternas kamp”: När det amerikanska presidentvalet med Clinton (Lena) och Trump (Håkan) skildras som en verbal boxningsmatch används låtar från många kända musikaler. Lite väl lång, så bra att den ligger direkt efter pausen, när publiken är på tå.

ANNONS

15) ”Kompledigt”: Bertil har höga krav på sig när det gäller kluriga mellanspel och kommer säkert att finslipa tekniken på sitt fräcka men svårspelade pump-munspel ytterligare under säsongen.

16) ”Uttåget”: Brexit diskuteras i form av tv-klassikern ”Grevinnan och betjänten”, som ju är svår att överträffa. Men Håkans fulla finländare, tyska och dansk går hem trots den inneboende upprepningen.

17) ”Gråta över spilld mjölk”: Det första av två nummer i rad från Östersundsrevyn (men bearbetade) är en fin betraktelse över det hårda livet på en bondgård, känsligt framförd av Lena Petersson.

18) ”Oväntat besök”: Ännu en tidlös sketch, som inte handlar om något som har hänt det senaste året. Att Bengt Ivarsson är utklädd till tant, men inte spelar över, är tacksamt.

19) ”Konstant kontant”: Årets solosång med Bernt Bengtsson är en given höjdare och toppar förra årets fiberlåt (”Fever”) och närmar sig 2013 års ”Hårresande” (”Euphoria”). Nu blir ”Kiss” av bortgångne Prince en låt om Swish, framförd i Tom Jones anda med snygga rim i refrängen.

20) ”Närproducerat”: Ytterligare en av Håkans gamla figurer gör entré, Gunnar från Grästorp. Han har startat ett ekologiskt ”bonnaspa”, som inte passar alla…

21) ”Världshistorien på 4.53”: Jacke Sjödin, son till den ångermanländska revymakaren och kulturprofilen Nicke Sjödin, bidrar med en talad rap där sista 30 sekunderna prickas in med tidtagning. Underhållningsvärdet ökas av en koffert med enkel men talande rekvisita.

ANNONS

22) ”Maskrosorna”: Håkan och Bengt återkommer som de salongsberusade gubbarna Arne och Lasse. De skojar mest om Miljöpartiet och Falkenbergs FF, men är inte riktigt lika vassa som tidigare år.

23) ”Färdigspexat”: En avslutande tack-och-hej-sång med bra tryck, till låten ”You can’t hurry love”. Premiärpubliken minskar svänget genom att på svenskt vis klappa i marschtakt på första och tredje fjärdedelen, istället för på tvåan och fyran – men man kan ju inte få allt.

Falkenbergsrevyn 2017

Spexit – ett 20-årigt jubileende!

På scen: Bertil Schough, Eva-Lotta Bernström, Håkan Runevad, Lena Petersson, Bengt Ivarsson, Anna Bromee, Bernt Bengtsson och Beppe Wackelin.

Producent: Magnus Wernersson.

Regi: Mats Sandelius.

Koreografi: Emelie Hag Sandelius. Scenografi, ljus & projektionsdesign: Fredrik Dillberg. Peruk & mask: Tiina Bengtsson. Kostym: Caroline Eriksson. Scenmästare: Hans Karlsson.

Falkenbergs stadsteater, galapremiär den 5 januari (fullsatt)

ANNONS