Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Kan sin Astrid. Regissören Kålle Gunnarsson från Falkenberg har gjort teater av Astrid Lindgrens berättelser i 15 år. 19-åriga Emma Karlsson från Slöinge har jobbat med Kålle sedan 2007.

Halländsk Pippi Långstrump på Lisebergsteatern

Emma Karlsson har en huvudroll när Kålle Gunnarsson regisserar.

Det är viktigt att fånga hela Pippi Långstrumps person, också hennes längtan och ensamhet. Det tycker hallänningarna Emma Karlsson och Kålle Gunnarsson inför premiären av årets Astrid Lindgren-föreställning på Lisebergsteatern.

Kålle Gunnarsson växte upp med Astrid Lindgrens böcker precis som så många andra barn, men hennes storhet som textförfattare insåg han först som vuxen, just på Astrid Lindgrens värld i Småland, där han fick sitt första jobb som nyexaminerad skådespelare.

På Astrid Lindgrens värld spelade han Karlsson på taket och imponerades av sina kollegor som agerade på olika scener och ute bland besökarna.

– Det var lite häftigt. De tog sitt arbete så seriöst, de jobbade med hennes texter, ibland nästan lite maniskt. Men det gjorde att jag blev väldigt inspirerad. Det har alltid bott en entreprenör i mig och jag ville bygga upp min egen teater i Falkenberg, en friluftsteater. Det gjorde jag och nästa steg blev Lisebergsteatern, som stod tom över jul. Det blev braksuccé.

Nu har han satt upp Astrid Lindgrens berättelser som barnteater i 15 år. Förutom i Falkenberg på somrarna, blir det Lisebergsteatern och Intiman i Stockholm varje jul.

– Det har gått bra för oss. Vi har hela tiden tagit texterna på allvar, inte bara gjort schablonbilden av Astrid Lindgrens historier och personer, vi har analyserat texterna och jobbar mycket kring det.

Emma Karlsson är 19 år och har redan lång teatervana; hon började jobba med Kålle Gunnarsson 2007 och säkert är det den rutinen som gjorde att hon direkt efter gymnasiet kom in på musikalutbildningen Performing Arts School i Göteborg.

– Första året gjorde jag Bröderna Lejonhjärta, sedan har det bara rullat på, åtta somrar i Falkenberg och åtta jular på Lisebergsteatern. Nu har jag gjort Pippi, Madicken, Ronja och Dorothy i Trollkarlen från Oz, säger hon.

Hur är det att göra Pippi?

– Jag tycker att det är viktigt att göra hela karaktären rättvisa, inte bara fånga det konstiga och impulsiva hos henne, utan också hur hon känner, säger Emma och Kålle Gunnarsson flikar in:

– Det är viktigt att göra en riktig människa av henne. Astrid Lindgren skrev aldrig över huvudet på barnen, hon skrev direkt till barnen. Pippi längtar efter sin pappa, hon saknar sin mamma, hon sitter ensam på julafton.

Varför älskar alla Pippi?

– Det är svårt att svara på. Men hon är en superstjärna. Alla älskar henne. Detta att hon sätter sig upp mot vuxenvärlden, det tror jag att det handlar om, säger Kålle.

– Ja, hon är ett barn men ändå inte som andra barn, säger Emma.

Kålle Gunnarsson använder Astrid Lindgrens originalmanus till Pippiföreställningen som skrevs till den smått klassiska uppsättningen på Folkan i Stockholm 1980, med Siw Malmkvist i huvudrollen.

– Siw Malmkvist skulle spela Pippi, det var Astrid Lindgrens krav för att ge rättigheterna att spela pjäsen. Siw Malmkvist har själv berättat för mig att hon hade invändningar. Hon var ju för gammal tyckte hon, 44 år, men Astrid stod på sig och sa att ”du är min Pippi”.

I originalmanuset får man inte göra några ändringar. Men man behöver inte heller spela allt, vilket gör att Kålle Gunnarsson kan variera sin Pippi-uppsättning från gång till gång.

– Vi gör Pippi ungefär vart tredje, fjärde år; när det hunnit växa upp nya barn som lärt känna Pippi.

Julens uppsättning av Pippi Långstrump, som spelas på Lisebergsteatern med premiär den 16 december, börjar från början. Det handlar om när Pippi flyttar in, träffar Tommy och Annika, Prussiluskan och poliserna. Och om Pippis pappa, Efraim Långstrump, härskare av kurrekurredutterna.

– Mycket i den här föreställningen handlar om att Pippi längtar efter sin pappa, säger Kålle Gunnarsson.

Vilka svårigheter finns det med att spela en Pippi-föreställning?

– Det är viktigt att inte gå på rutin, säger Emma Karlsson.

– Ja, vi utvärderar efter varje föreställning, så att vi inte tappar i tempot eller drar förbi något för fort. Vi måste hela tiden vara på topp när vi har 600 personer i salongen två gånger om dagen, säger Kålle Gunnarsson.