Familjeband. Olof Mårtensson och Dan Ekborg spelar mot varandra i Markurells i Wadköping på Göteborgs stadsteater i höst. ”Jag känner igen mig i Johan, trots att pjäsen utspelas för hundra år sedan. Unga har samma krav på sig att lyckas och göra rätt”, säger Olof Mårtensson.
Familjeband. Olof Mårtensson och Dan Ekborg spelar mot varandra i Markurells i Wadköping på Göteborgs stadsteater i höst. ”Jag känner igen mig i Johan, trots att pjäsen utspelas för hundra år sedan. Unga har samma krav på sig att lyckas och göra rätt”, säger Olof Mårtensson.

Från Markurell till aktiv Alice

Från Markurells i Wadköping till Alice i Underlandet, med klassiker och jazzmusik däremellan. Spelåret 2015–2016 är Anna Takanens avskedshälsning till Göteborgs stadsteater.

ANNONS
|

Teaterns nye chef Pontus Stenshäll tillträder den 1 augusti, men när repertoaren tillkännagavs i går var han på plats i teaterfoajén.

Först ut att presenteras var den stora ensemblen kring Markurells i Wadköping. Regissören Dennis Sandin har valt en veteran och en nykomling till rollerna som far och son, Dan Ekborg gör värdshusvärden Markurell och Olof Mårtensson Johan, på väg upp i studentexamen.

–Jag är tacksam att få spela en roll som innehåller så mycket, Markurell utvecklas i pjäsen, säger Dan Ekborg som återvänder till Göteborgs stadsteater efter många år.

Skådespelaren bodde i Göteborg en period efter Scenskolan och gjorde bland annat Skrik för livet på teatern 1980.

ANNONS

Samma år flyttade han hem till Stockholm igen.

Olof Mårtensson syntes i höstas som den yngre brodern David i Lars Noréns Natten är dagens mor på Stadsteatern.

–Det här blir någonting annat, Noréns pjäs är svartare men även ur den föddes skratt, säger Olof som tog examen från Scenskolan i Malmö för ett år sedan.

Han känner igen sig i Johan Markurell, som tar lätt på studierna.

–Jag tyckte också att det var roligare att dansa än att plugga före studenten.

Dan Ekborg fyller i:

–Jag tog aldrig ens studenten. Det blev så rörigt hemma när min pappa dog och jag flyttade hemifrån tidigt. Det var tur att jag hittade teatern.

Ensemblen möttes för första gången i går, för kollationering och läsning av pjäsen. Premiär blir det på Stora scen den 4 september.

Samma månad gör Henrik Ibséns Hedda Gabler entré på Nya studion. Succégänget bakom Fröken Julie är tillbaka: regissören Emil Graffman och skådespelarna Fredrik Evers och Nina Zanjani.

I december blir det urpremiär för Bengt Ohlssons nyskrivna komedi Det bästa hos människan. Dramatikern svarar själv för regin och har byggt handlingen kring en parmiddag där sanningen spelar en huvudroll.

Regissören Eva Bergman är glad över sitt nya projekt på Göteborgs stadsteater, Driving Miles av Henning Mankell och med Sven Wollter i den enda talrollen. Premiär i februari.

ANNONS

–Pjäsen handlar om en norsk skrothandlare som möter både Miles Davis och hans musik och vi har sex jazzmusiker på Stora scen, berättar hon.

Säsongen avslutas i april nästa år med Alice i Underlandet, i regi av Anna Pettersson. Uppsättningen har skjutits upp eftersom Anna väntat in att skådespelaren Gizem Erdogan (Alice) skulle bli klar med sin teaterutbildning.

–Vi är vana att se Alice som ett objekt, men vår Alice är aktiv och styr handlingen, säger Anna Pettersson som poängterar att föreställningen inte är lämplig för barn.

Markurells i Wadköping, premiär 4/9, Stora scen. Av Hjalmar Bergman, regi Dennis Sandin.

Hedda Gabler, premiär 18/9, Nya studion. Av Henrik Ibsen, regi Emil Graffman.

Machinal, premiär 23/10, Stora scen. Av Sophie Treadwell, regi Sisela Lindblom.

Det bästa hos människan, urpremiär 4/12, Nya studion. Av Bengt Ohlsson, även regi.

En fröjdefull jul, premiär 11/12, Stora scen. Av Alam Ayckbourn, regi Stefan Metz.

Existentialism för nybörjare, urpremiär 29/1, Nya studion. Av Sisela Lindblom med flera, regi Johan Gry.

Driving Miles, premiär 12/2, Stora scen. Av Henning Mankell, regi Eva Bergman.

Europas kniv, urpremiär 11/3, Nya studion. Av Björn Runge, även regi.

Alice i Underlandet, premiär 2/4, Stora scen. Av Lewis Carroll, bearbetning och regi Anna Pettersson.

ANNONS