Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Scenmästare. Katarina "Hatti" Isaksson har skrivit en uppsats om hur buskisfiguren Dag-Otto liknar Botten och Puck i En midsommarnattsdröm.

Dag-Otto Flink liknar Shakespeares narrar

Att Dag-Otto är så populär kan beror på att den halländske buskisfiguren liknar narrarna i En midsommardröm. Det konstaterar Katarina Isaksson i sin färska universitetsuppsats.

Just nu kan Katarina, eller "Hatti" som hon kallas, studera Dag-Otto Flink på nära håll. Hon är nämligen scenmästare under turnén som Jojje Jönsson och de andra skådespelarna gör med komedin Brännvin i kikar'n.

Innan tåget gick från Göteborg fick HN ta del av slutsatserna i hennes kandidatuppsats Brevbäraren, narren och evolutionen. Där jämförs Dag-Otto med Puck och Botten i Shakespeares klassiker En midsommarnattsdröm.

- Jag insåg att det oskuldsfulla var ett viktigt drag som de figurerna delade. Jojje har kallat Dag-Otto för "en stolt dumbom" och narrarna utgör inte ett hot mot de andra i pjäsen, eftersom de redan känner sig som stjärnor, säger "Hatti".

Narrarna har ofta rollen som medhjälpare, men ber inte om ursäkt när de klantar till det.

Dag-Otto blir i stället glad över att ha sprängt direktörens bil och Puck njuter av röran när han råkar ge kärlekssaften till fel atenare.

Att ingen är elak mot dem gör det okej för publiken att skratta åt sådana misstag. Narrarnas oskuldsfullhet har ett samband med att de alltid är sig själva.

- När Botten får på sig ett åsnehuvud och skräms tror han inte att det är något fel på honom själv, utan bara att de andra skojar. Det är som när Dag-Otto envisas med att han är brevbärare när direktören frågar om han är spekulant i Brännvin i kikar'n, förklarar "Hatti".

Precis som Botten, som är vävare, är Dag-Otto starkt förknippad med sitt yrke, medan hans språkliga krumbukter mer liknar Pucks bakvända ordstäv. De två senare bryter ibland mot teaterns "fjärde vägg" och talar direkt till publiken.

- En annan likhet är att de inte utvecklas och aldrig blir rivaler i konflikterna kring kärleksparet, som är vanligt i komedier. Däremot är Puck en mer medveten skojare.

En till koppling finns genom att Dag-Otto är tätt sammanbunden med en specifik aktör – och inte kan spelas av någon annan än just Jojje Jönsson – på samma sätt som att Shakespeares narrar utvecklades i samarbete med skådespelarna Will Kemp och Robert Armin.

Idéer som används i buskisen på Vallarna kan alltså spåras bakåt till ett 420 år gammalt mästerverk, som då var folklig underhållning.

- Det har skrivits väldigt lite om buskis på universitetsnivå och jag vill bidra till diskussionen om ful- och finkultur, men utan att ställa begrepp som kommersialism och konstnärlighet mot varandra, som många gör. Jag var mest intresserad av varför det finns en så hängiven publik och svaret tror jag är att det handlar om människor, säger Katarina Isaksson, som själv står på scen ibland i Kålle Gunnarssons juluppsättningar på Lisebergsteatern.

- Många som har fördomar om buskis har aldrig varit på Vallarna, utan har bara sett Birger och de andra figurerna i tv-serierna Full fräs och Full frys, fortsätter "Hatti".

Mer forskning om folklustspel är att vänta i framtiden, av Mikael Strömberg som var hennes handledare vid Göteborgs universitet.

Buskis är inte bara något att skratta åt – det är en teatergenre att ta på fullt allvar.

Läs uppsatsen här.

Fakta: Dag-Otto Flink

Jojje Jönsson är ensam om att ha stått på scen samtliga 19 somrar på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg, sedan buskistraditionen startade med Hemlighuset 1996.

I sju uppsättningar där och under 2entertains efterföljande turnéer har han spelat Dag-Otto Flink, - brevbäraren som inte kan säga R och som han var med och skapade ihop med Krister Classon:

Snålvatten och jäkelskap (2001),

Bröllop och jäkelskap (2002),

Barnaskrik och jäkelskap (2003),

Brännvin och fågelholkar (2006),

Solsting och snésprång (2008),

Pang på pensionatet (2011)

och Brännvin i kikar'n (2014).

Dag-Otto kommer även att synas i årets komedi Bröllop i kikar'n, som har premiär söndagen den 28 juni.

Bild: Bo Håkansson, Bilduppdraget