En Pokémon-jägare med Pikachu-keps i Chicago i somras. Arkivbild.
En Pokémon-jägare med Pikachu-keps i Chicago i somras. Arkivbild.

Så vill "Pokémon Go" återskapa monstersuccén

Spelardueller, monsterbyten och en pratande Pikachu. Så hoppas "Pokémon Gos" skapare upprepa succén från förra året.

ANNONS
|

Masshysterin har ebbat ut och de stora folksamlingarna har skingrats, men enligt skaparna ligger "Pokémon Go" fortfarande bara i startgropen.

I en intervju med Bloomberg tidigare i september lovar företaget Pokémons vd Tsunekazu Ishihara flera nyheter. Spelet ska bland annat låta spelare byta fångade pokémon med varandra och ge en ny möjlighet till direkta dueller.

Verkligare Pikachu

Liknande funktioner har funnits i tidigare Pokémon-spel på Nintendo-konsoler och spelare har spekulerat i om de även är på väg till mobilspelet, men först nu är det bekräftat.

Men de största förändringarna är enligt Ishihara på gång lite längre fram, inom så kallad augmented reality. Han säger att de virtuella monster som befolkar verkligheten genom mobilskärmen ska bli betydligt verkligare.

ANNONS

- Säg att du hittar en Pikachu och att den då kan känna av att det står ett bord där och hoppa upp på det, och att du kan se dess skuggor, och sedan vänder den sig mot dig och börjar prata med dig, säger han till Bloomberg.

Upp till 16 miljarder

Med nya finesser hoppas Nintendo och utvecklaren Niantic kunna locka tillbaka spelare och behålla de inbitna fansen.

I dag spelar runt 65 miljoner människor över hela världen "Pokémon Go" minst en gång i månaden, varav drygt fem miljoner varje dag. Spelet ligger på topp 20-listan över de mest inkomstbringande apparna i USA.

Skarorna kan dock inte mäta sig med spelarmassorna från förra sommaren, och stora summor står på spel. Sedan lanseringen beräknas spelet ha dragit in motsvarande 12–16 miljarder kronor, enligt Bloomberg.

TT

Fakta: "Pokémon Go"

Med hjälp av mobilen ritas en karta upp i telefonen som liknar den verkliga omgivningen. Viktiga ställen markeras som "Pokémon-gym", där spelarna tävlar med sina figurer, eller "Pokéstops" där det finns viktig utrustning.

För att fånga in figurerna behöver spelaren sedan röra sig i olika miljöer. Vattenpokémon föredrar till exempel vattendrag medan gräs- och insektsfigurerna ofta gömmer sig på fält eller i skogar.

Bakom står den San Francisco-baserade utvecklaren Niantic med insats från den japanska speljätten Nintendo.

Sedan lanseringen i juli förra året har appen laddats ner 752 miljoner gånger.

I augusti 2016 spelade runt 100 miljoner människor spelet.

Källa: Apptopia, Niantic

ANNONS