Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Romans med förhinder (?) i nya serien ”Love”

Jag är inget fan av romantiska komedier. Inte romantiska draman heller för den delen: succérullen ”The Notebook” till exempel har jag sett en gång och det var en gång för mycket enligt mig.

Över huvud taget tycker jag att det finns mer intressanta teman än kärleksrelationer att skildra på film och i tv. Så det är med viss tvekan jag ger mig på Netflix nya serie med den både avslöjande och intetsägande titeln ”Love”. Att Judd Apatow ligger bakom den här tio avsnitt långa boy meets girl-skildringen gör att den ändå får en chans.

Apatow har en förmåga att göra komedi av det pinsamma och idiotiska vi gör och säger till varandra, men också att gå rakt in i det som är jobbigt och smärtsamt att titta på.

Stilen känns igen i ”Love” där första avsnittet presenterar oss för den plågsamt snälle nörden Gus och hans tjej samt den struliga, gräsrökande Mickey och hennes jättebebis till pojkvän.

Det är inte så svårt att räkna ut att det kommer ta slut mellan huvudpersonerna och deras respektive, och att Gus och Mickey snart kommer att mötas igen. Men hur – och vart ska det leda?

Tja, några av de första saker de säger till varandra när de väl träffas är att kärlek är en enda stor lögn som de ska sluta tro på. Självklart kommer de att bli förtjusta i varandra, men Apatow drar ut på det och låter till exempel ett skickat sms ligga obesvarat under hela avsnitt 3.

Där står i stället de bådas yrkesliv i centrum och det är ingen vacker syn. Medan kollegor gör livet surt, fester ballar ur och vänner kommer och går hänger kärleken i luften som det annalkande regnet en kvav sommardag, utan att riktigt vilja bryta ut.

”Love” hamnar ohjälpligen i en jämförelse med de tidigare Netflix-serierna och det ska erkännas att den inte sticker ut och griper tag på samma sätt som vissa andra. Los Angeles-miljön är inte lika uppseendeväckande som kvinnofängelset i ”Orange is the new black” och de förvuxna tonåringarna Gus och Mickey kräver lite längre tid att lära känna än ettrige Dev och hans skruvade vänner i ”Master of none”.

Gus nördige, dumsnälle karaktär har vi dessutom redan sett exempel på i ett otal andra filmer och serier. Då är Mickey en mer komplex och intressant person med sitt drogmissbruk, sina motstridiga känslor och sin förmåga att förstöra den goda stämningen var hon än hamnar.

Det intressanta med ”Love” är att Gus och Mickey framstår som allt annat än klippta och skurna för varandra. De två är som natt och dag och det kan förstås vara så att de tu i kommande säsong visar sig komplettera varandra riktigt bra.

Men det skulle inte förvåna mig om ”Love” i själva verket är en enda lång skildring av en romans som är dömd att misslyckas. Den sortens kärlekshistorier är ju minst lika värda att berätta som de framgångsrika matchningar med lyckliga slut som vi är vana vid.