Rock'n'roll när Teater Halland sätter upp "Tolvskillingsoperan"

Teater Halland lanserar sin uppsättning av "Tolvskillingsoperan" med orden "Sex, mask och rock'n'roll!". Klassikern har fått en ansiktslyftning. - Teatern ska inte vara ett museum, säger regissören Mariana Araoz.

ANNONS
|

Förra sommaren var Mariana Araoz i Varberg och höll en workshop om kvinnor och mask. När Teater Hallands chef Stefan Ridell föreslog fortsatt samarbete berättade hon att hon var intresserad av Brecht och "han hade tydligen alltid drömt om att göra Tolvskillingsoperan". Knappt ett år senare närmar sig premiären.

Det är en uppsättning där handlingen har flyttats 15 - 20 år in i framtiden och där kabarémusiken drar mot rock'n'roll.

- När pjäsen skrevs var kabarén underground i Berlin. Idag är det rockgrupperna som skriker om revolution. Brecht har blivit en klassiker och det tror jag inte att han hade gillat. Han skrev själv sju versioner av "Tolvskillingsoperan", allt eftersom samhället förändrades, säger Mariana Araoz, som bor i Frankrike och är knuten till gruppen Collectif Masque.

ANNONS

- I Frankrike får man inte röra MoliËre och det är ett problem. Teatern ska inte vara ett museum.

Vissa associerar Brecht med det revolutionära sjuttiotalet, men Mariana Araoz tycker att han är allt annat än passé. Hon talar om konsumtionshysterin och den amerikanska livsstilen som tagit över Europa.

- Jag är inte den enda som har vänt mig till Brecht. I år är det åtminstone 15 uppsättningar bara i Frankrike.

Att Brecht var kommunist ser Mariana Araoz mest som ett uttryck för den tid han levde i "det var det man trodde på då". Hon menar att det finns mycket annat att hämta i hans pjäser, inte minst humanism.

Med "Tolvskillingsoperan" gör Mariana Araoz regidebut i Sverige och hon säger att hon gillar svenska skådespelare.

- I Frankrike prioriteras den intellektuella sidan på de traditionella teatrarna. Kropp och själ är åtskilda. Här får båda sidorna vara med.

Inne i repetitionslokalen på Teater Halland ramas scenen in av en stålkonstruktion. Ovanpå den ska bandet sitta och det är trångt där uppe. Så trångt att Isildurs Banes frontman Mats Johansson än så länge håller sig nere på marken.

Trummisen Kjell Severinsson berättar att bandet utgått från tyska Ensemble Moderns inspelning av Weills musik:

ANNONS

- Den är gjord enligt alla regler i tjugotalsstil. Sedan har vi stukat till det på gott IB-manér, men ibland har det varit svårt att göra något av melodierna. Weill är inte omärkt av tidens tand och melodierna kan vara väldigt "struttiga".

Petter Heldt, som spelar Mackie Kniven, säger att Weill kan vara svår:

- Ibland ligger det inte riktigt bra i munnen. Men vi är här för att satsa på det teatrala och inte på skönsång.

- Jag har alltid gillat Brecht. Han är ganska rakt på sak, har starka karaktärer och kan vara väldigt rörande.

Ensemblen spelar upp en scen mest för fotografens skull och masker och kostymer åker på. Petter Heldt ser ut som en cowboy och Rebecka Cardoso har ett stiligt lapptäcke av trasor på sig.

- Tanken är att de fattigas kläder ska se ut som att de är skapade av designers, säger kostymören Sylvie Berthou, som dock inte är säker på att det är såhär kostymerna ska se ut på premiären.

- Det är mitt jobb att ändra och sen ändra igen.

lite om Tolvskillingsoperan

Skrevs och komponerades av Bertolt Brecht och Kurt Weill under en kort period 1928 och hade premiär samma år i Berlin. Handlingen bygger på John Gays 1700-talspjäs "Tiggarens opera", men Brecht gjorde samhällskritiken vassare och skurkarna hänsynslösare. I sin uppsättning samarbetar Teater Halland med Halmstad-bandet Isildurs Bane och franska Collectif Masque. Det är smygpremiär på fredag, föreställningar på Varbergs teater 27/6 - 1/7 och 11 - 15/7 och under senhösten väntar troligen en turné.

ANNONS