Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Anna Vild har tillbringat mycket tid i studion tillsammans med Marcus Åkesson på Sonic Train Studios. Bild: Conny Bengtsson

Ny musik med ursprung i häxprocesser

Anna Vild släppte två ep-skivor under 2018, men har nu kommit med sitt debutalbum ”Vårskrik”.

30-åriga Anna Vild är född i Mariefred och utbildades på musikhögskolan i Piteå. Efter utbildningen blev det flera år som showartist. Men trots att hon alltid har skrivit så har hon hållit den musikaliska poesin inom sig. Det är först på senare år som hon har vågat stå för sina egna låtar.

– Det började med att jag spelade vid Juice o yoga i Kärleksparken. Sedan skrev Varbergsposten om mig, berättar Anna Vild.

Reportaget lästes av Marcus Åkesson på Sonic Train Studios.

– Det hon sa verkade vettigt. Jag blev nyfiken och skickade ett mejl till henne. Det var något nytt. Vi har jättemånga bra musiker i stan, men det blir gärna lite cirkulärt, säger Marcus Åkesson.

Anna tog med sig gitarren och åkte till studion.

– Jag minns precis vad Marcus sa, ”du har verkligen tagit med det norrländska vemodet hit” .

Marcus Åkesson skrattar till.

– Jag ville se om jag kände något när du spelade. Och det gjorde jag verkligen, säger han.

Sedan dess har Anna Vild släppt ett par ep-skivor, ”Svalors hemlighet” och ”Höstsonater”. Hela tiden har hon arbetat vidare mot målet som är det album som släpptes den 24 april.

LÄS MER: Anna Vilds musik om konsumtionshetsen

Med sitt nya album vill Anna Vild belysa den del av vår historia som sällan gör sig hörd i skolböckerna. De kvinnor och män som brändes, anklagade för trolldom och galenskap för 400 år sedan: Häxprocessen.

Ett ämne som Anna blev intresserad av redan i 18-årsåldern tack vare en djupt personlig upplevelse.

– Det inträffade i Katarina kyrka i Stockholm under vår skolavslutning på musikalartistgymnasiet vid Kulturama. Jag var en av dem som hade blivit framplockad att sjunga ett solo, Leonard Cohens Hallelujah. Det var inte så populärt att en av musikaltjejerna skulle få sjunga solo. Där och då gick jag upp och hade väldigt många människor emot mig.

LÄS MER: Anna Vild sjunger om hemligheter

Egentligen ville hon inte gå upp på scenen.

- Men kände att jag måste. Under framträdandet fick jag en enorm déjà vu-känsla i kroppen. Det var lite obehagligt och jag blev tagen. Efteråt blev det helt knäpptyst i kyrkan innan det brakade lös. Folk blev väldigt berörda. Något fick mig att vilja ta reda på vad som hade hänt tidigare på platsen.

LÄS MER: Anna Vilds jullåtar

Med albumet ”Vårskrik” lyfter Anna Vild fram häxprocessen ur olika perspektiv.

– Bland annat handlar en låt om en person som brändes levande, andra halshöggs först. Jag ser det lite som en hedrande hälsning till den personen, säger Anna Vild.

Hon gör också kopplingar till dagens samhälle.

– Vad är skillnaden mellan häxjakt i dag och förr? Jag jobbar även som energiterapeut och upplever att vi ses lite som häxor. Jag är mån om att kommunicera ut och prata om värdet i känslighet. Vi är i ett skifte där känslor börjar få tillbaka sitt värde och där det inte handlar om att överintellektualisera allt, avslutar Anna Vild.

Texten har tidigare publicerats i Varbergsposten