Fullt ös i Recordia med legendarisk ljudtekniker

Följ med på en inspelning till Varberg för Musikhjälpen.

ANNONS
LocationVarberg||

Hur bra är egentligen Fredrik Larnemos stora studiobygge i Varberg. Håller den tre våningar höga betongklumpen Recordia internationell klass?…

– Ja, den enda svenska studion som är lika gedigen är Polarstudion, tycker Åke Linton, legendarisk ljudtekniker som mixar Varberg för Musikhjälpen.

Åke Linton har varit i Holmagärde industriområde tidigare, för att kika på studiobygget, men inspelningen av Varberg för Musikhjälpen är första gången han jobbar ihop med ägaren Fredrik Larnemo.

– Freddan har slitit som ett djur! Var får han sina krafter ifrån? Det är ju ett helt sanslöst bygge, tycker Åke, som varit ljudtekniker i 40 år.

Inspelningsstudio som har allt

Enligt Larnemo är Recordia "en av norra Europas största anläggningar för ljudproduktion inom musik, media, film och reklam".

ANNONS

– Jag gillar stora studior och kan inte komma på någonting som Recordia saknar. API-mixerbordet är en klenod som jag älskar och det finns ett otroligt förråd att fiska fram Neumann-mikrofoner ur. Man ser kvaliteten överallt, exempelvis på golvet. Och det räcker att stänga en av de två glasdörrarna in till studiorummen för att det ska bli helt tyst, berömmer Åke Linton.

Att den minst sagt rymliga studio ett har kala betongväggar och inte är helt klar ser den 62-årige göteborgaren förstås.

– Just nu är det rummet väldigt stumt, men där kommer akustiken att kunna varieras så att det kan bli fina inspelningar med stråkar. Sedan vet jag att Freddan vill köpa in en okej flygel, för att komma åt den typen av inspelningar.

Varberg för Musikhjälpen spelar in

När HN hälsar på är det inspelning till Varberg för Musikhjälpen på övervåningen. Men vi börjar på bottenplan i studio två, där Emil Turesson från Vertiseit och Martin Aftevik från Mediateknik sköter de visuella delarna till musikvideorna som görs till den pågående insamlingsveckan och lördagens avslutande sändning.

På plats är även två studenter från Campus & Co, för att hjälpa till med Varberg för Musikhjälpens sociala medier: Alice Nydelius och Sara Klingler. Kastriot Zeqiri från Medborgarskolan ser till att inspelningen är coronasäkert.

ANNONS

– Ja, ett band får vara i köket tills det andra har spelat klart och kommer ner med hissen och går ut, förklarar Kastriot.

Musikerna diskuterar

På andra våningen diskuterar Varberg för Musikhjälpens ledare Calle Karlsson och hans medmusiker ett ackord, kanske ett Gmaj7.

– På skivan är det ett H i basen, så jag spelar det, säger Mikael ”Smeden” Smedmalm.

– Jag tar ett Fiss, säger Tommy Fälth som är beredd med dragspelet och har sin gula Fender Stratocaster i ett ställ på golvet.

Efter en genomspelning undrar Calle vad som hände i klaviaturen.

– Jag spelade bara som det stod, säger dottern Linda K. Johbarn.

– Ta de’ me’ Smeén, svarar Calle.

– Jag kör acke-gitarr på en låt också, påpekar Peter ”Burken” Björklund, som alltså ska byta elgitarren mot en akustisk.

Ljudtekniker för e.s.t.

Efter första bandningen är Åke Linton imponerad. Han undrar om Calles låt "The sun song" är en cover. Innan andra tagningen får trummisen Micael Karlsson, som är Calles son, nya hörlurar eftersom de andra glappade.

Åke Linton blev känd som den fjärde medlemmen i den banbrytande jazztrion e.s.t. – som när pianisten Esbjörn Svensson omkom i en dykolycka sommaren 2008 hade skivinspelningar och många konserter inbokade. Allt fick ställas in.

ANNONS

Åke och musikerna Magnus Öström (trummor) och Dan Berglund (bas) blev i princip arbetslösa över en natt, utan något skyddsnät.

Jobb i Abbey Road-studion

Nuförtiden gör han bara enstaka konserter, med den nya trio Rymden – Berglund och Öström plus norske pianisten Bugge Wesseltoft.

– Jag är lyckligt lottad som har jobb och en trygghet i att mixa ljudet i musikprogram för tv, som ”Lotta på Liseberg” och ”Luciamorgon”. Ofta sitter jag i Svenska grammofonstudion i Mölndal eller i Studio Epidemin nära Linnéplatsen i Göteborg, berättar Åke Linton och fortsätter:

– Jag är glad att jag fick börja redan 1980–1981, när det var analoga inspelningar och vinylskivor, för annars hade jag nog inte varit lika intresserad. Nu sitter även jag hela dagarna och stirrar in i en skärm, säger Åke, som har jobbat i världens mest klassiska studio.

Det var när Dan Berglunds band Tonbruket spelade in "Nubium swimtrip" (2013).

– Ja, det var en otroligt mäktig känsla bara att gå in genom dörrarna till Abbey Road-studion. Som tur var glömde man bort det efter en stund, säger Åke Linton, som älskar Beatles, men kom in i jazzvärlden via albumen "American garage" (Pat Metheny Group) och "My song" (Keith Jarrett European Quartet).

Vill kunna ta in 100 sångare

För Fredrik Larnemo innebar coronapandemin bland annat att Teknikhögskolans utbildning till ljud- och musikproducent fick köras under sommaren.

ANNONS

– Jag fick ingen semester i år heller, säger Freddan, som har fortsatt göra radioreklam och närmare 30 ljudböcker.

En inspelning toppar till och med Storytels avdelning för personlig utveckling: "Somna snabbt" med Camilla Gyllensvan i Varberg.

– Detta är den största satsningen på en svensk musikstudio på många år. Vi vill kunna ha 100 sångare eller musiker i stora studion och fyra-fem olika klanger, säger Larnemo, som inte vågar tänka på hur många timmar han har lagt ner på den nya studion.

– Det är jätteintensivt, men en dröm, så det är roligt samtidigt som det tar på krafterna. När musiker kommer hit och tycker att studion är häftig, då pirrar det till.

Recordias konsertplaner

Bland framtidsplanerna finns Recordia Live Session, där Åke Linton är en av kuggarna.

– Vi ska ta hit Skandinaviens bästa jazz- och folkmusikband och göra inspelningar med publik, lite 60-talsflummigt med saccosäckar och mat, säger Fredrik.

Andra idéer involverar studieförbund, Region Halland och en ny vända med workshops för internationella låtskrivare.

– Jag vill få in ungdomar i huset och stimulera kulturlivet, för att stötta återväxten, säger Fredrik Larnemo.

ANNONS