Från Gessle till jazz. Helena Josefsson har mycket popmusik i bagaget, bland annat turnerade hon med Roxette 2011, men i nya albumet tar hon steget över till jazzen.
Från Gessle till jazz. Helena Josefsson har mycket popmusik i bagaget, bland annat turnerade hon med Roxette 2011, men i nya albumet tar hon steget över till jazzen.

Byter pop mot jazz

Först gjorde hon en elektropoppig platta på engelska. Sedan en på svenska. I höst tar Helena Josefsson ännu ett steg och släpper en jazzplatta.

ANNONS
|

Helena Josefsson sitter i bilen på väg hem till skånska Bjärred. Hon har varit i Göteborg och bland annat medverkat i Sveriges Radio P4 för att meddela världen att hon snart är tillbaka.

Egentligen har Sandy Mouche-sångerskan, soloartisten och Per Gessle-sidekicken aldrig varit borta, bland annat syntes hon med Nina Persson i musikdokumentären Jag är min egen Dolly Parton härom året, men den senaste tiden har musiken fått stå tillbaka för studier.

–Jag kan inte leva på musiken och var så trött på alla mina tråkiga brödjobb. Därför har jag pluggat till optiker, berättar Helena Josefsson och låter påtagligt nöjd med sitt yrkesval där hon får ”möta folk och vara den som ställer frågorna”.

ANNONS

Hon blev färdigutbildad i vintras och börjar snart jobba som optiker i Lund. Men samtidigt finns musiken där, så som den alltid gjort.

Helena Josefsson körade på Roxettes evighetslånga världsturné 2011, och hon har som sagt sjungit på Per Gessles soloalbum och släppt två egna popalbum. Nu är tanken att Helena Josefsson åter ska ta plats i folks medvetanden. Och det i en helt ny roll. Som jazzsångerska.

–Jag har arbetat ihop med jazztrion Kontur (Olof Löfgren, flygel, Andreas Baw trummor, Kristian Rimshult kontrabas). Tillsammans har vi spelat in en coverplatta med låtar av bland andra Dolly Parton, The Kinks, Cyndi Lauper, Velvet Underground, Lana del Rey, The Cure och Burt Bacharach, och vi gör låtarna i helt egna jazzversioner.

Helena Josefsson, 37, berättar att jazzen alltid funnits där. Även när hon spelade och sjöng med Per Gessle eller släppte sina egna popalbum gick tankarna allt oftare till att göra en renodlad jazzplatta.

–Jag gick en jazzutbildning på Skurups folkhögskola när jag var 20 år men hoppade av för att skriva egna poplåtar. Jag är inte den som kan namedroppa massa jazzstjärnor och är väl inte kung på improvisation men sedan dess, och egentligen ända sedan jag var liten, har jag lyssnat väldigt mycket på Nina Simone och Monica Zetterlund.

ANNONS

Så när hon för ett par år sedan bjöds in att göra en konsert tillsammans med jazztrion Kontur, och klickade perfekt med dem, kände både Helena och bandet att de borde göra ett album ihop.

–Så det gjorde vi! Det spelades in på två dagar och släpps i oktober.

Vad är den största skillnaden mellan att sjunga pop och jazz?

–När jag sjunger pop kan jag sjunga hur som helst, trummorna spelar ändå likadant, men om jag sjunger lite annorlunda nu så följer instrumenten efter mig. Det är häftigt.

ANNONS