Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

The Mamas och Eric Saade tog sig till final i en deltävling som hyllas av kritikerna. Arkivbild.
The Mamas och Eric Saade tog sig till final i en deltävling som hyllas av kritikerna. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Kritikerna: ett enastående kaos

Det var förhandsfavoriterna Eric Saade och The Mamas som tog sig till final i Melodifestivalen – men programledarna korades också till vinnare av kritikerna.

Melodifestivalen har hittills tuffat på i trygg förutsägbarhet, enligt många kritiker, men i den fjärde deltävlingen skakade programledarna om tittarna. Maria Brander i Expressen kallade kvällen för "ett enastående kaos". Och Markus Larsson menar i Aftonbladet att när Per Andersson krockar med Pernilla Wahlgrens rutin och tajming bildar det "lustgas som ger tävlingen liv och underhållning."

Programledarna inledde den fjärde delfinalen med ett klassiskt shownummer som involverade ett antal överraskande gästartister. Bland annat tog både Wahlgrens föräldrar Christina Schollin och Hans Wahlgren, och den ärrade ishockeyveteranen Börje Salming, ton i sång- och dansnumret.

Men om programledarna överraskade så var resultatet dock väntat: Eric Saade gick till sin fjärde final i Melodifestivalen, med minimal scenografi och tvågradig färgskala. Det gjorde även fjolårets vinnare The Mamas, med bidraget "In the middle". Starka låtar och nummer konstaterade Markus Larsson, som tycker att de vinnande artisterna låg så långt före resten att andra chansen-rösterna blev rätt ointressanta.

Märkligt skrällfri tävling

De stora förhandsfavoriterna har tagit hem det vecka efter vecka, och Kajsa Haidl i DN kallar tävlingen för märkligt skrällfri. Hon ger en eloge till Eric Saade för att han gjorde ett "halvsvårt och arty nummer med stretchdans och pappapullover", men tycker att The Mamas låt allt för mycket liknar förra årets bidrag.

Fjolåret blev både succé och antiklimax för The Mamas. De vann svenska folkets hjärtan och tog hem Melodifestivalens sångfågelstatyett med bidraget “Move”. Men någon resa till Eurovision Song Contest i Rotterdam blev det däremot inte, eftersom den internationella musiktävlingen ställdes in till följd av coronapandemin.

Nu är gruppen ett steg närmare en ny förstaplats i tävlingen med “In the middle” – en låt vars innehåll speglar känslostormen som ett tumultartat 2020 inneburit.

– Det här året har varit så otroligt märkligt, och vi har gått igenom så mycket personligen och professionellt. Det har varit en sådan bergochdalbana och en sådan urladdning efter att vi var klara. Allting kom rusande, säger en nygråten Dinah Yonas Manna i The Mamas på den efterföljande presskonferensen.

Trion, bestående av Ashley “Ash” Haynes, Loulou Lamotte och Dinah Yonas Manna fick sitt stora genombrott när de körade bakom John Lundviks vinnarlåt “Too late for love” i Melodifestivalen 2019. På den tiden var The Mamas en kvartett, men efter det första året hoppade sångerskan Paris Renita av.

Fjärde finalen

För Eric Saade har det gått tio år sedan han vann Melodifestivalen med låten “Popular” och tog hem en tredjeplats i Eurovision Song Contest. I sin fjärde start i tävlingen går han nu till sin fjärde final.

Bidraget "Every minute" var iscensatt med minimal scenografi: ett kvadratiskt vitt dansgolv. Saade, iklädd vita kläder och svarta skor, behövde inget färggladare för att ta sig vidare. Men att delta var lika nervöst som vid de tre tidigare tillfällena, säger han på presskonferensen efter programmet.

– Det fanns inte så mycket tankar i mitt huvud. Det var bara svart. Man kan aldrig riktigt vänja sig vid känslan de där sekunderna innan, när man inte vet om låten man gjort har gått vidare.

Finalisten fick även en kram av "festivalgeneralen" Christer Björkman när han utropats som finalist, vilket påpekades under presskonferensen.

Då blev 30-åringens svar:

– Vi kan väl inte stoppa hela världen från att visa känslor? Men det är klart, det var fel, det visste vi båda två.

Debutanter jublade

Medan de vid det här laget rutinerade artisterna The Mamas och Saade tog sina förutspådda finalplatser fick även två debutanter jubla. Det var Efraim Leo och Clara Klingenström, som gick vidare till Andra chansen på sitt första försök i tävlingen.

Däremot fick discodivan Tess Merkel, dansbandet Sannex och Lovad lämna Melodifestivalen.

Nytt för denna vecka var att artistpresentationerna fått ett nytt utseende, i form av miniversioner av SVT:s intervjuprogram "Min sanning" med programledaren Anna Hedenmo. Hedenmo, som ställde aningen tramsigare frågor än vad hon är van vid, bad bland annat den gotländska debutanten Clara Klingenström att svara på hur mycket hon ogillar folk från Stockholm.

Hon frågade även Tess Merkel, tidigare medlem i discogruppen Alcazar, om hon "tror att det finns andra popgrupper med ett förflutet."

Sofia Sundström/TT

Programledarna Pernilla Wahlgren och Per Andersson hyllades efter gårdagens insats. Arkivbild.
Programledarna Pernilla Wahlgren och Per Andersson hyllades efter gårdagens insats. Arkivbild. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Till final:

The Mamas: "In the middle"

Eric Saade: "Every minute"

Till Andra chansen:

Efraim Leo: "Best of me"

Clara Klingenström: "Behöver inte dig i dag"

Utslagna:

Tess Merkel: "Good life"

Lovad: "Allting är precis likadant"

Sannex: "All inclusive"

Från tidigare deltävlingar:

Till final:

Charlotte Perrelli: "Still young"

Tusse: "Voices"

Dotter: "Little tot"

Anton Ewald: "New religion"

Danny Saucedo: “Dandi dansa”

Arvingarna: “Tänker inte alls gå hem”

Till Andra chansen:

Klara Hammarström: "Beats of broken hearts"

Alvaro Estrella: "Baila baila"

Frida Green – "The silence"

Eva Rydberg och Ewa Roos – "Rena rama ding dong"

Paul Rey: “The missing piece”

Lillasyster: “Pretender”