Slöseri att göra smalt program om vegomaten

ANNONS
|

Matlagnings-tv är ett koncept som fullkomligt har exploderat på senare år. Tv-kockar som Tina Nordström och Per Morberg har fått hård konkurrens av ambitiösa amatörer i grill-, dessert-, bak- och kocktävlingar men även av diverse kändisar som plötsligt blivit självutnämnda gastronomer.

Trots denna syndaflod av tv-sänd matfrossa var det först i förra veckan som ett program med vegetarisk inriktning fick sin premiär. SVT:s ”Vegorätt” lockade många till tv-apparaterna förra tisdagen, men frågan är hur många som lockas till att äta vegetariskt efter att ha sett det första avsnittet. Medan vissa charmades av de debuterande programledarna Karoline Jönsson och Elenore Bendel-Zahns livsglädje gick andra i taket över vad som ansågs vara en stereotyp och fånig bild av vegetarianer.

ANNONS

Problemet verkar ligga i SVT:s marknadsföring inför premiären, för ”Vegorätt” är till mångas besvikelse mer av ett livsstilsprogram än matlagnings-tv. Dessutom är det knappast riktat till vem som helst som är nyfiken på eller väljer vegetariskt. Ansvarige utgivaren Micael Lekberg förklarar själv att den tänkta målgruppen är kvinnor mellan 18 och 35, framförallt de som redan tidigare följer Eleonore och Karoline på olika sociala medier. Om man har det i åtanke och samtidigt beaktar att det halvtimmeslånga programmet nästan består mer av idylliska sommarbilder av ängar och hav ackompanjerade av trendig mysmusik, än av matlagning, så ser man det tydligt.

Som livsstilsprogram är ”Vegorätt” alls inte dåligt, för samtidigt som det första avsnittet har överösts av kritik så har det också rosats av många. SVT har helt enkelt skapat ett smalt program med en särskild inriktning. Men tyvärr är det ett dåligt beslut. För i en tid när vegetariskt börjar bli trendigt och allt fler vill testa något annat än Nordströms grillade ryggbiff och Morbergs vildsvinsstek funkar det inte att göra vego/yoga-tv bara för de närmast sörjande. ”Vegorätt” är inte ett program i mängden, det är Sveriges allra första tv-program som vågar gå bortanför charkdisken och vända sig till en svältfödd publik av vegetarianer, flexitarianer och nyfikna. Då är det slöseri att snäva in målgruppen så väldigt och stänga ute alla andra.

ANNONS

Det skulle inte förvåna mig om TV4 tar tillfället i akt att göra ett program som motsvarar de många kritikernas önskemål innan året är slut.

Nu har vi bara sett ett enda avsnitt än så länge – i kväll är det dock dags igen – så det är synd att döma ut ”Vegorätt” för tidigt. Själv kommer jag att fortsätta titta, främst för att hirsburgaren och örtpastejen lät smaskiga och jag tror på fler goda recept framöver. Samtidigt hoppas jag att programmet blir lite bättre på att skildra grön mat som ordentligt mättande, kanske med någon mustig böngryta eller en rejäl rotsaksgratäng. För första avsnittets närbilder av salladsblad och mixade bär till frukost övertygar nog inte många.

ANNONS