Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

På plats. Göteborgs stadsteater har fått en ny konstnärlig ledare. Pontus Stenshäll tillträder 1 augusti 2015.

Pontus Stenshäll vill se Europa på scen

Pontus Stenshäll, ny konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater, har Monty Python som en av sina förebilder. Han tänker fortsätta sin företrädares jämställdhetsarbete och öppna dörren för nyskriven europeisk dramatik.

Pontus Stenshäll är skådespelare, regissör och konstnärlig ledare för konstnärskollektivet moment:teater i Gubbängen i Stockholm. I fredags fick han reda på att jobbet som konstnärlig ledare för Göteborgs stadsteater var hans.

– Det känns fantastiskt kul att få vara med och leda en sådan stor teater, säger han.

Det var under arbetet med Spår (av Antigone), som Pontus Stenshäll nyligen regisserade på Göteborgs stadsteater, som frågan kom från vd:n Björn Sandmark.

– Jag blev inbjuden av Björn att söka tjänsten. Jag träffade rekryteringsgruppen några gånger.

Hade du funderat på att söka dig tjänsten, den var ju tom efter Anna Takanen?

– Nej det vore förmätet av mig att säga, jag hade inte reflekterat över det så. Jag har tänkt att det är dags att ta ett steg vidare, jag har många uppdrag på olika teatrar och man får börja om på nytt varje gång. Det blir skönt att vara på en teater och utvecklas tillsammans med ensemblen.

Vad lockade dig till tjänsten?

– Kontinuiteten och att få mer inflytande i den konstnärliga processen. Och så är det personligt stimulerande. Jag är också väldigt förtjust i Göteborg. Min mormor och morfar träffades här, utanför Stora teatern, min mamma och pappa träffades också här. Så jag har tillbringat mycket tid här i min uppväxt.

Vad kommer du att satsa på?

– Med Anna Takanen har fokuseringen legat på mycket nyskrivet svenskt, på ett föredömligt och underbart sätt. Jag tänker att jag kanske ska öppna dörren mot nyskrivet europeiskt, öppna upp för världen. Uppdraget är att definiera sin samtid och protestera mot den.

Anna Takanen har också haft fokus på jämställdhet, både personalpolitiskt och konstnärligt. Kommer du att fortsätta med det?

– Självklart, det är av yttersta vikt. En teater ska vara ett samhälle i samhället, teatern ska vara ett föredöme. Nästa steg är att utveckla kulturell mångfald.

Hur ska du göra Göteborgs stadsteater till en angelägenhet för alla göteborgare?

– Det är en delikat fråga som jag inte har några givna svar på. Det gäller att bli en stark röst i samhället. Jag har inget färdigt recept, men det är av största vikt att vara en angelägenhet för alla.

Hur är du som chef?

– Jag tror på respekt för varandra. Det är en fin stämning på teatern, jag vill vårda den. Jag vill att man ska kunna säga vad man vill, att vi har kvar den öppenheten. Atmosfären är så otroligt viktig, den kan inte underskattas. Det skådespelarna utstrålar från scen är en process som startar redan när man hälsar på varandra i fikarummet. Alla ska kunna knacka på min dörr.

När kommer din inverkan få genomslag på repertoaren?

– Framåt hösten 2016. Det är för tidigt att säga något konkret om det. Jag ska ha en bred blick, både utåt världen och inåt.

Det har sagts om dig att du vrider och vänder, plockar isär och ihop klassikerna – ska du fortsätta med det?

– Jag håller inte med till hundra procent om den bilden. Jag låtsas att jag är bästa kompis med dramatikern i fråga, jag försöker få fram kärnan i pjäserna. Jag skulle aldrig göra en uppsättning som jag inte trodde att upphovsmannen eller upphovskvinnan skulle tycka om.

Kommer du fortsätta att regissera?

– Jag kommer förhoppningsvis att regissera en produktion om året.

Det har också sagts om dig att du jobbar ”galet, roligt, rörigt, teaterkritiskt och radikalt allvarsamt” (Expressen). Håller du med om det?

– Ja, de orden tycker jag är bra. Jag har fyra konstnärliga ben: Stanislavskij för att han alltid höll sanningen högst, Brecht för att han förde in publiken och skådespelarna i samma rum, Monty Python för deras rörliga intellekt, kapacitet och deras drift med makten och så gamla Walt Disney filmer, de har ett fantastiskt rörelsemönster.

Pontus Stenshäll börjar sin tjänst den 1 augusti, förordnandet är på fyra år.