Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Klart för ny PS-musikal

PS-musikalen sattes upp första gången 1987. Till en början rörde det sig om föreställningar i mindre skala men sedan 1990 spelas föreställningarna på Varbergs Teater. I februari är det dags igen.
Torbjörn Svahn har varit producent för PS-musikalen i 17 år och började som medverkande för 27 år sedan.. Bild: Conny Bengtsson
Torbjörn Svahn har varit producent för PS-musikalen i 17 år och började som medverkande för 27 år sedan.. Bild: Conny Bengtsson

Föreställningen blir åttiotalsklassikern "Flashdance". En musikal som producenten Torbjörn Svahn har velat sätta upp en längre tid.

– Det är en bra ensemblemusikal med många häftiga låtar som "Maniac", titellåten "Flashdance... What a Feeling" och "Gloria". Därför har jag haft den på önskelistan. Jag har faktiskt frågat efter den ett par gånger, men den har inte funnits tillgänglig. Det var oväntat att vi kunde få rättigheterna den här gången eftersom den körs i professionell uppsättning i Oslo just nu.

"Flashdance" handlar om den 18-åriga tjejen Alex Owens som jobbar på ett stålverk men drömmer om en karriär som professionell dansare.

Det har gått mer än 30 år sedan filmen med Jennifer Beals i huvudrollen gjorde benvärmare, pudelfrisyr och jazzdans hett. Med comebacken för 80-talet så ligger musikalen rätt i tiden.

– Med alla hits så tror jag att det kan passa oss bra. Det är en tjej i huvudrollen och det är mycket fokuserat på tjejer. Det gör också att det känns bra för ensemblen, vi har alltid fler tjejer än killar som söker. Det blir lite lättare att få ihop det.

Glittrigt 80-tal blir en rejäl kontrast mot den förra musikalen, "Spring Awakeining" som utspelade sig i 1890-talets Tyskland och handlade om ungdomars frigörelse. Torbjörn Svahn medger att det har varit en tuff säsong för PS-musikalen.

– Eftersom teatern renoverades hade vi en ny spelplats i Nöjeshallen. Det slog rätt hårt mot oss. Jag tror att folk är mer vana vid Varbergs teater. Det i kombination med att det var en musikal som var mindre känd så var det tufft.

Bakom kulisserna fortsätter Johnny Worthy som regissör i årets musikal. Han gjorde några års uppehåll, men kom tillbaka inför "Spring Awakening"

Uppehållet var delvis på grund av ekonomin?

– Ja, det var en del i det hela. Man får se över hur saker och ting går. Som producent måste du vända på varenda liten peng. Vi gick från att köra vår och sommar till att bara köra våren. Det är en kortare period och vi kan inte spela in lika mycket pengar. Man får göra de kompromisser som går att göra, utan att det påverkar kvalitén på det som framställs på scenen.

Påverkar det vilka musikaler som ni väljer att sätta upp?

– Vi har försökt att inte ha det så. Men vi försöker att varva kända med mindre kända musikaler. Men jag har märkt att ju mer humor det är i föreställningarna desto mer folk brukar dyka upp. Vi svenskar behöver nog det. Det är mycket svensk ångest annars. Bergman ligger där och skvalpar.

Även om mycket är sig likt bakom scenen behöver produktionen få tag i en koreograf.

– Det har sina naturliga orsaker. Johnny Worthy är koreograf och har arbetat med det i hela sitt liv. Men han är 78 år och fyller 79. Och det här är en extremt dansinriktad föreställning, avslutar Torbjörn Svahn.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten