Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
"Svenska nyheters" programledare Jesper Rönndahl. Arkivbild.

Kina sågar SVT-ursäkt – igen

Kina avfärdar den ursäkt som SVT:s satirprogram "Svenska nyheter" gjorde i fredags. Samtidigt har UD:s, SVT:s och Jesper Rönndahls Facebook-sidor de senaste dagarna mottagit en strid ström av kommentarer från kritiska kinesiska användare.

Kinas ambassad i Sverige anklagar "Svenska nyheter" för att ducka sin egen rasism och sinofobi och den skada man orsakat Kinas värdighet.

"Dessa 'ursäkter' är varken seriösa eller uppriktiga", skriver landets Sverigeambassad i ett pressmeddelande.

I fredagens avsnitt medgav programledaren Jesper Rönndahl att inslaget, en informationsvideo för kinesiska turister, varit oansvarigt och kulturellt okänsligt, men valde att skilja på Kinas folk och regering.

- Det här är inte ett förlåt till den kinesiska regimen som inte värdesätter yttrandefrihet, sade han.

Kinas ambassad anklagar därför programmet för att försöka vända landets medborgare mot regeringen.

"Kinas regering åtnjuter fullständigt stöd från nästan 1,4 miljarder invånare", slår man fast.

De senaste dagarna har SVT:s, programledaren Jesper Rönndahls och Svenska utrikesdepartementets Facebook-sidor fått ta emot en strid ström av kommentarer från kinesiska användare. Något Aftonbladet var först att rapportera om.

Att antalet kommenterar har ökat bekräftas av både SVT och UD.

- Ja det kan jag bekräfta. Vi har sett att aktiviteten har ökat, säger Victoria Nordansjö, kommunikationsstrateg på SVT, till TT.

Enligt Aftonbladet , som hänvisar till en sajt knuten till den kinesiska tidningen South China Morning Post, kan nätaktivister sponsrade av den kinesiska staten ligga bakom många av kommentarerna.