Böcker för barn ökar i popularitet på boktjänsten Nextory. Arkivbild.
Böcker för barn ökar i popularitet på boktjänsten Nextory. Arkivbild. Bild: Mats Schagerström/TT

Intresset för digitala barnböcker ökar

Det konsumeras allt mer digitala böcker under coronakrisen – speciellt bland yngre. Nu har litteratur för barn gått om den annars väldigt populära deckargenren på boktjänsten Nextory.

ANNONS

Det går bra för de allra flesta boktjänster. Under mars månad ökade antalet nya användare på Nextory med 110 procent, jämfört med samma månad förra året. Även Storytel såg en fördubbling av antalet användare under de sista två veckorna i mars, vilket enligt vd:n Jonas Tellander sakar motstycke i företagets historia. De sista två veckorna i mars var de två bästa sett till antalet nya användare på Bookbeat. Det uppger Svensk bokhandel.

En ny trend som företaget Nextory märker av är att försäljningen av barnböcker har ökat markant, och går nu för första gången om den annars omåttligt populära genren deckare.

ANNONS

"Att intresset för barnböcker ökat är en mycket positiv utveckling eftersom en av våra viktigaste målsättningar är att öka läsandet bland barn. Om vi lyckas byta ut en del av den tid som vanligtvis läggs på spel, tv-program och sociala medier mot läsning och lyssning har vi kommit en bra bit på vägen", säger Camilla Silfvenius, Head of Content på Nextory.

Den bok som toppar barnbokslistan nu är "En Minecraft-zombies dagbok 1: Mitt liv som zombie" av Zack Zombie, följt av "Mat-mysteriet" av Lena Lilleste och "Bamse och Dunderklockan" av Fabian Nordlander, Joakim Gunnarsson och Tomas Tivemark.

Sofia Sundström/TT

ANNONS