Torbjörn Olsson, tvåa från höger i bakre raden, tillsammans med andra Guldbaggevinnare efter måndagens gala. Torbjörns kollega Håkan Blomdahl står längst till höger.
Torbjörn Olsson, tvåa från höger i bakre raden, tillsammans med andra Guldbaggevinnare efter måndagens gala. Torbjörns kollega Håkan Blomdahl står längst till höger.

Torbjörn Olsson: "Jag hade lite på känn att vi skulle få priset"

Vurpan i Vessigebacken ledde till en Guldbagge. Hade inte Torbjörn Olsson kört omkull med sin skateboard är det inte säkert att han börjat jobba med dataeffekter.

ANNONS
|

Falkenbergaren Torbjörn Olsson har jobbat mycket utomlands och med storfilmer som ”Sagan om ringen”-trilogin, ”Avatar”, ”King Kong”, ”Tintins äventyr” och många fler.

Gårdagens Guldbagge fick han tillsammans med kollegan Håkan Blomdahl i den nyinstiftade kategorin bästa visuella effekter. De fick priset för sitt arbete med ”Kronjuvelerna”.

Torbjörn är nästan hemma i Tollered, utanför Göteborg där han bor med sin familj numera, när HN når honom på tisdagseftermiddagen.

- Jag hade lite på känn att vi kanske skulle få priset eftersom våra effekter var en så stor del av filmen. Att den fick pris för bästa kostym och scenografi också säger väl en hel del om filmen som sådan. Ella (Lemhagen, filmens regissör) var väldigt glad i alla fall.

ANNONS

Har du varit på Guldbaggegalan tidigare?

- Nej, bara sett den på tv. Det var väldigt speciellt. Efter att våra namn ropades upp blev allt bara konstigt. Jag hade glömt att stänga av min telefon och den nästan exploderade av mejl och sms. Man pratade med folk till höger och vänster hela tiden.

Blev det sent efter galan?

- Ja, vi var kvar på efterfesten på Berns tills de stängde, mer eller mindre. Det blir väldigt mycket som en firmafest eftersom man känner väldigt många av de inblandade och har jobbat med dem.

Stämmer det att du skadade armen som 15-åring när du åkte skateboard i Vessigebro och att det fick dig in på filmens bana?

- Ja, det var en handled som blev några procent invalidiserad så jag kunde inte fortsätta att jobba med byggställningar utan började på ljud- och bildskolan i Varberg. Sedan fortsatte jag på en högskola i Gävle. Det var i Gävle jag lärde känna Håkan som jag delar priset med.

Så om du inte skadat handen hade du kanske inte haft en Guldbagge i dag?

- Det kan mycket väl vara så.

Du har inte funderat på att krossa ett knä för att se vart det leder?

ANNONS

- Det har jag faktiskt redan gjort under skidåkning. Men det ledde ingen vart...

I en HN-intervju 2001 när Torbjörn jobbade i London fick han frågan om sin framtidsdröm. Svaret blev att nå absoluta toppen inom filmindustrin och sedan flytta hem till Sverige och ta det lugnt.

Har du nått dit nu?

- Hahahaha! Ja, det må jag säga. Sa jag det? Ja, jag är väldigt nöjd med att kunna jobba här i Sverige och kunna leka med min familj. Även om det varit mycket resande senaste året. Jag försöker jobba hemifrån så mycket det går och det är obetalbart att kunna köra hem till Falkenberg utan att det blir ett för stort projekt.

Bästa film: ”Apflickorna”.

Bästa regi: Ruben Östlund (”Play”).

Bästa manuskript: Josefine Adolfsson och Lisa Aschan (”Apflickorna”).

Bästa kvinnliga huvudroll: Ann Petrén (”Happy end”).

Bästa manliga huvudroll: Sven-Bertil Taube (”En enkel till Antibes”).

Bästa kvinnliga biroll: Cecilia Nilsson (”Simon och ekarna”).

Bästa manliga biroll: Jan Josef Liefers (”Simon och ekarna”).

Bästa foto: Marius Dybward Brandrud (”Play”).

Bästa visuella effekter: Torbjörn Olsson från Vessigebro, och Håkan Blomdahl (”Kronjuvelerna”).

Bästa klipp: Hanna Lejonqvist och Göran Hugo Olsson (”The Black Power mixtape 1967–1975”).

Bästa musik: Ahmir Questlove Thompson och Om’Mas Keith (”The Black Power mixtape 1967–1975”).

Bästa ljud: Andreas Franck (”Apflickorna”).

Bästa smink: Anna-lena Melin (”Gränsen”).

Bästa scenografi: Roger Rosenberg (”Kronjuvelerna”).

Bästa kostym: Moa Li Lemhagen Schalin (”Kronjuvelerna”).

Bästa kortfilm: ”Las Palmas” (Regi: Johannes Nyholm Wenzer)

Bästa dokumentärfilm: ”At night I fly” (Regi: Michel Wenzer)

Bästa utländska film: ”Nader och Simin – en separation”.

Hedersbaggen: Inga Landgré.

Gullspiran (för insatser inom barnfilm): Ylva-Li och Lennart Gustafsson.

ANNONS