Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En ny version av "Final fantasy VII" har varit på gång i flera år. Vid årets E3 som officiellt inleds nästa vecka hoppas Tobias Norström på "P3 Spel" få se mer av själva spelupplevelsen, liksom ett släppdatum. Pressbild.

Experten: Spelvärlden vid ett vägskäl

Å ena sidan ett reklamjippo. Å andra sidan ett fönster in i framtiden. Det är dags för jättespelmässan E3 i Los Angeles att slå upp portarna.

E3 i Los Angeles har i flera decennier varit en av de mest nyhetsintensiva perioderna inom spelvärlden. Under några dagar samlas branschmänniskor, journalister och andra intresserade för att få se och prova de spel som är under utveckling.

För Tobias Norström och de andra i Sveriges Radios "P3 Spel"-redaktion är det bråda tider för att hålla koll, sålla och analysera nyhetsflödet. Han beskriver känslan inför händelsen som tudelad, att det å ena sidan rör sig om ett reklamjippo för branschen, men att det å andra sidan faktiskt ger en inblick i framtiden. Mycket av det som visas upp på E3 visar sig senare inte heller vara lika fantastiskt som det verkade under de hårt mallade presentationerna.

- I år är det väl kanske lite mer ett vägskäl vad gäller hårdvara och vart spelvärlden är på väg, snarare än att man väntar på en massa häftiga speltitlar, säger han.

Microsoft i strålkastarljuset

Det är främst Microsofts planer på en ny spelkonsol, och företagets syn på en strömningstjänst, som de flesta tror ska klarna under mässan.

- Jag tror att spelvärlden står inför en stor förändring just nu, och det kommer vi att åtminstone se spår av på årets E3, säger han.

Microsoft har uppgett att minst 14 spel ska presenteras i någon form.

- Det ska bli väldigt spännande att se, säger Norström, som även förväntar sig presentationer av spel i "Halo"- och "Gears of war"-serien.

Det som har förvånat många inför årets mässa är Sonys beslut att helt hoppa över den.

- Det överraskade så klart i och med att de lämnar en väldigt stor scen, chansen att synas på årets största spelevent. Men jag tror samtidigt att det är ett drag som vi kommer att se mer av. Vi har de senaste åren sett att exempelvis Nintendo satsat mindre på E3, man skickar en video i stället för att ha en jättedyr presentation på scen med inbjudna gäster.

Tobias Norström tror att Sony i stället fortlöpande kommer att försöka att kommunicera sina nyheter via videopresentationer.

EA tänker nytt

Några av de stora utgivarna kommer så klart att vara närvarande på årets E3, men intressant är också att se att speljätten Electronic Arts inte gör sin traditionella presskonferens inför årets mässa, utan i stället har vigt hela lördagen åt en spelsändning, som kommer att fokusera på de större titlarna i olika sjok.

- Den största är "Star wars jedi: Fallen order", deras battle royale-succé "Apex legends", ett sjok "Fifa", ett sjok "The Sims" och ett sjok "Madden NFL". Det ska bli spännande att se hur det funkar, det är tydligt att EA vill leka med formen och fokusera på det som är populärt i stället för att visa trailers för spel som ingen bryr sig om.