Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tom Cruise spelar huvudrollen i "American mad". Arkivbild.

Cruises nya film överskuggas av dödskrasch

Efter två dödsfall i samband med Tom Cruise nya film ifrågasätts Hollywoods syn på säkerhet för piloter.

Den 29 september går filmen "American made" upp på biograferna i USA. Tom Cruise spelar huvudrollen i filmen som kretsar kring en knarksmugglare som byter sida och börjar arbeta för CIA i 1980-talets Colombia.

Men snacket i Hollywood handlar just nu inte så mycket om innehållet.

Stora stämningar

Under arbetet med filmen kraschade i september 2015 ett plan av typen Piper Smith Aerostar 600 i djungeln i norra Colombia. Av de tre personerna som befann sig i planet dog två medan en skadades allvarligt.

Helikopterstuntmannen Alan Purwin och hans kollega Carlos Berls liv gick inte att rädda.

Männens familjer har nu stämt produktionsbolagen Imagine Entertainment, Vendian Entertainment och Cross Creek Pictures, och hävdar att produktionen bortsett från säkerhetsreglerna för att spara pengar i samband med flygningarna. Man har också stämt Jimmy Lee Garland, som överlevde kraschen, för vårdslöshet.

Även produktionsbolagens försäkringsbolag Great American Insurance har stämt dem. Man hävdar att det kraschade flyget och flera andra resor kan ha utförts illegalt.

Tillhörde "dödspoolen"

Den federala luftfartsmyndigheten i USA, (FAA), genomför rutinmässiga kontroller av filmproduktioner. Helikopterstuntmannen Purwin hade funnits på deras radar sedan en helikopterkrasch 1996. Purwin hade därför restriktioner på sin flyglicens som begränsade vilka typer av plan han fick flyga och i vilket väder. Enligt branschkällor som Hollywood Reporter talat med tillhörde han en grupp piloter i filmbranschen som var kända för att ta onödiga risker, och som tillhörde vad man i branschen kallat för "dödspoolen", de piloter som ansågs vara näst på tur att dö i en krasch.

Dödsboet Berls advokat Jeff Korek menar att familjens stämning mot filmindustrin är ett sätt att hålla den ansvarig för dålig säkerhetsstandard.

- Vi hoppas göra rejäl skada i filmbranschens plånbok. Vi vill att industrin ska förstå och genomföra konceptet att säkerhet går före profit när man gör en film, säger han till tidningen The Hollywood Reporter.