Daniel Birnbaum, chef på Moderna museet, romandebuterar med boken "Dr B", som handlar om hans farfar. "Jag blev bara så sugen på att formulera en version av hela den här väldigt speciella situationen", säger han.
Daniel Birnbaum, chef på Moderna museet, romandebuterar med boken "Dr B", som handlar om hans farfar. "Jag blev bara så sugen på att formulera en version av hela den här väldigt speciella situationen", säger han.

Birnbaum snubblade över farfars spiondrama

När Moderna museets chef Daniel Birnbaum rotade i en låda med sin farfars gamla papper kastades han in i en osannolik historia med högt politiskt spel och osynligt bläck. Resultatet blev "Dr B" – hans debutroman.

ANNONS
|

Hösten 1939 anländer den tyskjudiske journalisten Immanuel Birnbaum och hans familj till Stockholm på flykt undan Nazityskland. Där kommer han i kontakt med en grupp exilbritter, som planerar ett bombdåd mot de svenska malmtransporterna till Tyskland.

Men i ett brev – skrivet med osynligt bläck och adresserat till en mystisk redaktör i Berlin – råkar han avslöja planerna och på kuppen hamnar han i svenskt interneringsläger.

- Jag trodde faktiskt inte riktigt mina ögon när jag läste allt det där. Det är ju helt absurt, som något av John le Carré. Brevet som var skrivet med hemligt bläck, skulle man hitta på den intrigen skulle någon säga, "lugna dig, det räcker", säger Daniel Birnbaum.

ANNONS

Blev en berättelse

Under en julhelg började han pussla ihop händelserna med hjälp av förhörsprotokoll, artiklar och fotografier. Han uppslukades av historien, och snart förstod han att det var en roman som tog form. Det som inte gick att läsa i gulnade dokument, som farfar Immanuels tankar och känslor, fick han fylla i själv.

- Jag hade kunnat skriva en essä eller en historisk bok, och berättelsen ligger väldigt nära sanningen. Men så kommer man till en punkt där man inte riktigt kan förstå varför någon handlar si eller så och då börjar man lägga till tankar och till och med repliker i mun på folk och då blir det till en berättelse, säger han.

Sköts av Gestapo

Samtidigt som historien fascinerade Birnbaum gick det upp för honom hur hårt pressade hans farföräldrar faktiskt var.

- Någon människa har skrivit ett litet meddelande som lyder "er bror blev skjuten av Gestapo". Man förstår vilket allvar det var. De var verkligen enormt utsatta. Det var en kamp på liv och död för hela familjen och de hade ju ingenstans att ta vägen.

ANNONS

Inte bara familjen ryms i boken. Med stor berättariver har Birnbaum tagit sig an miljöerna i sin farfars nya hemstad och de historiska personer han träffade. Som kretsen kring den exiltyske förläggaren Gottfried Bermann Fischer, Sovjetunionens sändebud Aleksandra Kollontaj och den hemlige brittiske agenten Alfred Rickman. Allt ramas in av krigshotet och Sveriges sköra neutralitet.

"Kanske lite gammaldags"

I berättandet valde den nyblivne romanförfattaren att låta sitt eget språk spegla det i dokumenten från tiden.

- Men hela mitt språk är kanske lite gammaldags. Kanske att språket och själva berättelsen blivit en del av den tid jag försöker beskriva. Om det har blivit så var det inte riktigt så jag tänkte och hoppas bara att det inte känns som ett löjligt historiserande, säger han.

Efter kriget återvände Immanuel Birnbaum så småningom till Tyskland och blev en av landets största publicister. Men sin tid i Sverige och inblandningen i den så kallade Rickmanaffären höll han tyst om. Daniel Birnbaum tror att hans farfar tyckte att historien var för pinsam. Han säger att boken inte är något försök att rentvå Immanuel Birnbaum. Men att hans farfar medvetet skrev det ödesdigra brevet på uppdrag av den tyska säkerhetstjänsten, som somliga historiker antagit, tror han inte på.

ANNONS

- Då vet man inte så mycket om den personen, som att han var son till en stor tyskjudisk gestalt (kantorn i synagogan i Königsberg) och att han knappast agerar för tyskarnas räkning, säger han.

Är inte orolig

Som chef för Moderna museet har han en hög profil i den svenska kultureliten. Att då gå utanför sin egen trygghetszon och granskas av litteraturkritiker kan verka lite läskigt – men inte för Birnbaum.

- En kompis frågade faktiskt varför jag utsätter mig själv för det här. Men jag blev bara så sugen på att formulera en version av hela den här väldigt speciella situationen. Folk kanske tänker "jädrar vilken idiotisk bok", men jag är inte så orolig, säger han.

Samtidigt som Daniel Birnbaum satt sig in i sina farföräldrars öde har han i jobbet som Moderna museets chef dragits in i en liknande historia. Den om tyskjudiske konsthandlaren Alfred Flechtheim, vars arvingar krävt museet på en målning, som nazisterna stal. Men Birnbaum vill inte dra några paralleller.

ANNONS

- Naturligtvis har jag varit medveten om min egen familjehistoria i relation till konsten som restituerats, och det har alla andra också varit. Jag vet inte om det gör saken lättare eller svårare, säger han.

TT

Fakta: Daniel Birnbaum

Ålder: 55 år.

Bor: Stockholm

Familj: Frun Charlotte och dottern Astrid.

Bakgrund: Har varit chef för Moderna museet sedan 2010. Tidigare har han disputerat i filosofi, arbetat som konstkritiker och översättare samt varit chef för Venedigbiennalen 2009.

Aktuell med: Romandebuten "Dr B". Vid årsskiftet lämnar han Moderna museet och blir i stället chef för satsningen Acute Art i London, som beskrivs som ett laboratorium för digitala konstverk.

- De här nya virtuella världarna är kanske de mest visuellt storslagna medier som någonsin funnits. Det slår ju allting. Att detta kommer att bli viktigt även för estetiska strävanden, som bildkonst eller film är helt självklart. Det är en pionjärtid där vi får se vad man kan göra, säger han.

ANNONS