Utställningen "Bergman på modet – kvinnoroller och kostymer" visar hur Ingmar Bergman använde sig av klädkoder och färger i sina filmer.
Utställningen "Bergman på modet – kvinnoroller och kostymer" visar hur Ingmar Bergman använde sig av klädkoder och färger i sina filmer.

Bergmans kostymer visas i anrik miljö

Bergmanåret 2018 smygstartar med utställningen "Bergman på modet – kvinnoroller och kostymer". Utställningen belyser klädkoder och färgval i Bergmans filmer, och visar hur kostymerna hjälpte regissören att få kvinnorollerna att skina.

ANNONS
|

En trappa upp i Hallwylska museet i Stockholm, bakom en av de stora trädörrarna, tecknar en bekant scen upp sig. Alla som har sett Ingmar Bergmans film "Fanny och Alexander" lär känna igen sig direkt, för dockorna som har ställts kring det dukade julbordet bär originalkostymerna från filmen.

Vandringen genom Bergmans filmvärld fortsätter i de övriga rummen. "Viskningar och rop", "Sommarnattens leende", "Gycklarnas afton" och "Jungfrukällan", med flera, finns alla representerade i form av kostymer skapade av bland andra Max Goldstein och Marik Vos.

Ett outforskat ämne

I samband med utställningen ges också den omfattande katalogen "Bergman på modet" ut. Den är skriven av utställningsproducenterna Anna Bergman, scenograf och kostymtecknare, och Nils Harning, lärare i kostym/rekvisita vid Stockholms dramatiska högskola, och är kulmen av ett åtta år långt arbete.

ANNONS

- Även om det finns hur mycket som helst skrivet om Bergman så är det ingen som har skrivit om kostymerna. 2018 är det jubileum, så det kändes ändå som att det fanns en tanke med att boken dröjde så länge, säger Anna Bergman.

- Folk som tänker att Ingmar Bergman är ett uttömt ämne har kanske inte förstått att vårt arbete handlar om Bergman i förhållande till sina andra konstnärer – sitt team. Vad som händer när han använder sig av andra konstnärer för att lyfta sina historier, det är mycket av vad den här utställningen går ut på, säger Nils Harning.

Favoritfärger och koder

Utställningen presenterar kostymer från Bergmanfilmerna som utspelar sig kring det förra sekelskiftet. Kläderna ställs ut i en miljö som liknar den som Ingmar Bergman själv växte upp i och som har inspirerat så mycket av hans skapande. Regissörens bruk av kläder och färger i sina filmer var också hårt kodat. Männen trycks åt sidan i sina mörka kostymer medan kvinnorna står i centrum och lyser i färgglada kreationer – trots att många av filmerna är svartvita.

ANNONS

- Vi har intervjuat många av kostymtecknarna som arbetade med Bergman och som fortfarande är vid liv. De säger ungefär samma saker: att han hade vissa favoritfärger och vissa koder – en äldre kvinna ser ut på ett visst sätt, en ung kvinna på ett visst sätt, säger Anna Bergman.

- Den typiska "Bergmankvinnan" har ju en viss stil som går att känna igen, och det är den vi försöker ringa in här. En av kostymtecknarna, Inger Pehrsson, sade så här: "Det bästa är att titta på regissörernas fruar". Så var det med Bergman. Det var bara att titta på hur hustrun såg ut så visste man hur man skulle klä huvudrollsinnehavaren, med frisyr och allting.

TT

Fakta: "Bergman på modet"

Utställningen öppnar den 10 november och pågår till den 18 mars nästa år.

Kläder från följande filmer, som Bergman antingen regisserat eller skrivit manus till, visas upp: "Gycklarnas afton", "Sommarnattens leende", "Smultronstället", "Jungfrukällan", "Lustgården", "För att inte tala om alla dessa kvinnor", "Viskningar och rop", "Fanny och Alexander", "Den goda viljan", "Söndagsbarn", "Larmar och gör sig till".

ANNONS