Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Med en ny spelmotor som bland annat hanterar ljus på ett nytt sätt ska grafik som Infinity Ward beskriver som fotorealistisk ritas upp. Pc-spelare ska bland annat kunna njuta av strålföljning (raytracing). Pressbild.

Berättelsen tillbaka i nya "Call of duty"

Förstapersonsskjutaren "Call of duty" görs om i grunden i höstens "Modern warfare". Dessutom kommer det berättelsebaserade läget för singelspelare tillbaka.

Det är dags för Kalifornienbaserade utvecklaren Infinity Ward att ta över taktpinnen i årets upplaga av "Call of duty", förstapersonsskjutarserien som en gång i tiden började som en andravärldskrigsspel, men som sedan dess förgrenat sig in i nutid och framtid.

Förra årets "Black ops 4" saknade det berättelsedrivna spelläget och fokuserade helt på onlinespelande med och mot andra, men i höstens "Modern warfare" är det återigen dags för även en "hjärtrusande episk ensamspelarberättelse", enligt utgivaren Activision, även om flerspelarlägen också finns.

"Vi skapar en känslomässigt laddad upplevelse som inspirerats av världens nutida rubriker, där reglerna är i gråskalan och stridslinjerna är suddiga", säger Dave Stohl, medgrundare av Infinity Ward, i ett pressmeddelande.

Uppdragen utspelas i europeiska städer och i Mellanöstern. En ny spelmotor gör att värmestrålning adderats, vilket möjliggör användandet av utrustning för mörkerseende.

Enligt Activision har spelets gjorts om i grunden, vilket gör att man struntar i siffran i titeln. "Modern warfare" släpps den 25 oktober till Xbox One, pc och Playstation 4, och målsättningen är att spelare ska kunna möta varandra i matcher online oberoende av vilken maskin man spelar på.