I skapartagen. Caroline Röstlund i sin ateljé på Hisingen i Göteborg.
I skapartagen. Caroline Röstlund i sin ateljé på Hisingen i Göteborg.

Medveten barnboksillustratör från Varberg

Senaste boken om Konrad, pojken som inte är så traditionellt ”pojkig”, är nu släppt. Som i de tidigare så är det Caroline Röstlund som har illustrerat. För henne är det viktigt med genus, miljö och mångfald i både berättelse och bild.

ANNONS
|

Caroline är uppväxt i ett tvåfamiljshus i Lilla Träslöv på 70- och 80-talet och minns gårdsfester, känslan av att bo precis på gränsen mellan staden och landet, och hur påhejningar och bekräftelse fick henne att fortsätta med tecknandet.

– Jag började teckna redan som femåring. Jag kommer ihåg att jag ofta ritade av Emma och Totte i Gunilla Woldes böcker. Jag hade en bildlärare på Påskbergsskolan som hette Mikael (Källqvist) som var väldigt uppmuntrande, berättar Caroline i sin ateljé på Hisingen i Göteborg.

Där bor hon sedan mitten av 90-talet, tillsammans med man och fyra barn och är illustratör på heltid sedan några år tillbaka. Det blev hon efter utbildning på bland annat Falkenbergs konstskola och HDK-utbildningar. Men det var ingen självklarhet att det skulle bli så.

ANNONS

– Nej, grejen är att jag kommer från en arbetarfamilj, så jag förstod faktiskt inte att man kunde bli konstnär eller jobba med att teckna och måla. Men en kompis till mig sökte, och då sökte jag också.

I dag är Caroline flitigt anlitad. Bland annat är hon en av illustratörerna som blivit utvald att uppdatera de klassiska läsböckerna äppel-päppel med nya bilder.

– Förlaget Liber bestämde sig för att göra en nyutgåva. Det är verkligen ett prestigeuppdrag att få göra då så många känner igen och har haft de här böckerna. Och så är det roligt att få göra så olika saker.

I böckerna om Konrad och hans syster Hedvig samarbetar hon med författaren Åsa Mendel-Hartvig.

– Jag och Åsa har samarbetat mycket och fungerar väldigt bra ihop. Förutom böckerna om Konrad så har vi gjort två böcker om Tessla och en bok som heter Orättvist. I Konradböckerna ville vi göra böcker om en pojke som inte är så traditionellt pojkig. Hans syster Hedvig är bara ett år äldre och när de är så nära så hamnar de i många konflikter.

I Konradböckerna finns många exempel på normkritik och medvetenhet riktad till barn. I första boken; Konrads klänning, får Hedvig en fin glittrig klänning som gör Konrad avundsjuk. Men via vissa intriger och en snäll mormor så får till slut Konrad en alldeles egen klänning. Kring plagget i fråga görs annars ingen stor sak. Precis som att Tessla är könsneutral i de böckerna, eller barnen i Orättvist råkar vara adopterade så skrivs det aldrig ut.

ANNONS

– Det är medvetet för att det bara ska vara en naturlig del, precis som det är i samhället. Oftast är det Åsa som författare som kommer med idéerna och sen får jag skissa på karaktärer och idéer för att se hur det blir i bild.

Caroline berättar även hur hon gärna ”smyger” in andra talande saker i sina bilder. Som en pappa som står och sopsorterar i bakgrunden.

Böckerna om Konrad ges ut på förlaget Olika, vars värderingar är som klippt och skurna för Caroline själv.

– De arbetar från ett normkritiskt perspektiv och tittar mycket på mångfald, jämställdhet, genus och miljö. Det var därför både jag och Åsa sökte oss till dem från början. Det märks i hela processen att de har ett bra tänk. De kasserar inga böcker, gör ett stort arbete med föreläsningar och mycket annat.

Den senaste boken om Konrad heter Konrad och karamellerna. Det är en berättelse om avundsjuka, hur gott det är med godis samt att det är viktigt att dela med sig.

Caroline Röstlund samarbetar även med ett flertal andra författare, som Sofia Nordin och Kajsa Gordan i böckerna om Harry och Gunnar eller Jessika Berglund i Ina och trädandarna. I den har de gjort både text och bild tillsammans, vilket var en ny men rolig erfarenhet för Caroline.

ANNONS

Bor: Göteborg. Uppväxt i Lilla Träslöv, Varberg

Yrke: Illustratör

Aktuell: Med senaste boken om Konrad, samt illustrationer i nya äppel-päppelböckerna

ANNONS