På golvet på Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm ligger en stenhög slarvigt uthälld. Bakom den en svagt upplyst seriebutik och vid sidan om den ett jätteporträtt av skådespelaren Erland Josephson, inramat av hö. Åtminstone seriebutiken har en roll i KonstAB:s nya föreställning "Total strukturalitet" (Josephson har det till exempel inte, han hänger där "bara för att han är kung").
Den nya pjäsen har samma vilda form som de tidigare föreställningarna, men ny tematik och ny estetik.
- Förra gången hade vi mer effekter, som rökkanoner och eld och sådant. Då ville vi verkligen ge en show, och gjorde det. Nu har vi en starkare och bättre text som man kanske blir mer berörd av. Då gick vi på Kiss-konserter och Joe Labero-shower för inspiration, i år har vi mest kollat på Tarkovskijfilmer, säger Anton Hellström och Filip Aladdin som utgör KonstAB tillsammans med Ossian Melin.
Trötta på Killinggänget
KonstAB har jämförts med både skaparna bakom 70-talsklassikern "Tårtan" och den ironiska generationens okrönta kungar i Killinggänget. Den första jämförelsen gillar de, den andra... inte direkt.
- Nej, där börjar det knaka alltså. Jag stör mig på den väg de har valt efter Killinggänget och har ingen respekt för dem. Men visst, om folk jämför oss med dem betyder det kanske att det inte har kommit något som har varit i närheten sedan dess, säger Filip Aladdin.
Och just det där med humor och ironi har närmast blivit som ett ok för trion.
- Det är så jävla jobbigt när folk ser oss som ett humorkollektiv som skojar om precis allt. De tar det som ett skämt, men vi är ju hundra procent seriösa, säger Anton Hellström.
- Vi gör det kanske inte så lätt för oss heller i och med projektet KonstAB. Men vi tycker att folk borde läsa in vad vi menar, och vi försöker vara ännu tydligare i den här föreställningen, säger Filip Aladdin.
Kreddiga hipsters
Typiskt för KonstAB:s föreställningar är den fragmentariska tekniken – en ohämmad mix av videokonst, ljud och dramatik. Men om deras konst är varierad är deras publik desto mer homogen. I synnerhet Stockholmspubliken:
- Det är kreddiga hipsters liksom, reklamare. Jag vet inte riktigt vad de gör hos oss – de är ju inte intresserade av kultur och jag vill inte ha deras bekräftelse, säger Filip Aladdin.
- Jag tror att de tror, och det är det här som blir så märkligt, att de rör sig i samma sfär som vi. men de är bara ute efter kulturellt kapital och det är så extremt stor skillnad mellan oss. Fattar man inte det med den här föreställningen, då..., säger Anton Hellström.
Men om publiken är en sak, är målgruppen en annan. Andra kulturutövare och folk som vanligtvis inte går på teater, till exempel.
- Vi gör ju verkligen något helt annat. Vi håller typ inte på med teater, vi är totalt oskolade och har förmodligen Sveriges sämsta magstöd, säger Anton Hellström.
Fakta: KonstAB
Består av Göteborgstrion Filip Aladdin, Ossian Melin och Anton Hellström.
Aktuella med: "Total strukturalitet", den avslutande delen i "Total trilogi", som spelas på Brunnsgatan Fyra i Stockholm den 15 februari–10 mars.
Första delen, "Total trygghet", hade premiär 2017 och andra delen "Total fräschhet" hade premiär i fjol.