Ruben Östlund vid inspelningen av filmen "Turist".
Ruben Östlund vid inspelningen av filmen "Turist".

Ruben laddar för premiären i Cannes

Tre scener är han extra nöjd med. Eller förresten, han är nöjd med hela filmen. I dag är Ruben Östlund på plats i Cannes.

ANNONS
|

För Ruben Östlund sitter lavinscenen i "Turist" där den ska, gråtscenen "worst man cry ever" blev precis som han ville liksom dynamiken i den nära ansiktsscenen där det totala sveket blir uppenbart.

Filmen är inspelad i de franska alperna, Åre, Göteborg och Italien under 2013 och det är falkenbergaren Fredrik Wenzel (”Farväl Falkenberg”, ”Man tänker sitt”, "The quiet roar") som stått för fotot.

I en tidigare intervju har han kallat "Turist" för en både stark och humoristisk film.

Klockan fyra på morgonen i måndags satte Ruben Östlund de sista finjusteringarna av ljudet. Då befann han sig i Oslo och hade jobbat "dygnet runt" i flera dagar. Vi träffar Ruben Östlund senare i veckan på hemmaplan i Göteborg, och undrar vilken känslan var just då när han på sätt och vis satte punkt för tre års arbete.

ANNONS

- Jag kände att "detta blev ett jävla mästerverk!", utbrister han med ett skratt, samtidigt som blicken far ut genom fönstret, och fortsätter:

- Det kändes jättebra. "Play", min förra film, var tung att göra klar. "Turist" har varit rolig att klippa och hålla på med. Kanske är det rutin också, men jag kunde njuta av det.

Läs också: Kortfilm från Varberg visas i Cannes

I "Turist" berättar Ruben Östlund om relationerna i en medelklassfamilj som upplever en lavin på skidsemestern och följden av att mannen (Johannes Bah Kuhnke) väljer att springa ifrån frun (Lisa Loven Kongsli) och barnen när han inser livsfaran. Ruben Östlund, som inledde sin filmkarriär med just skidfilmer, hade letat efter en långfilmsidé som utspelar sig i klassisk skidåkarmiljö, som han menar är bisarr med sina liftar och pister mitt i den vilda naturen. Han ville också spinna vidare på den situation som uppstår när människor ställs inför ett katastrofscenario.

- Jag såg Youtube-klipp, först jublet, folk tar upp kameror, sedan tre sekunder där total glädje går över i total skräck. Det är två ytterligheter i livet så nära varandra, jag tycker det är fruktansvärt och komiskt på samma gång. Människorna i Turist är rika och har kontroll över sina liv, sedan släpper de hämningarna. Det är intressant att hantera, precis som frågor om vilka vi förväntas vara och vilka roller som finns i en familj.

ANNONS

Ruben Östlund har tidigare sagt att han hoppas filmen ska leda till fler skilsmässor.

- På sätt och vis menar jag allvar. Jag menar att vi har en extrem tilltro till kärnfamiljen, men egentligen är det en historiskt kort tid vi ens använt ordet. Innan dess fanns ju storfamiljen, med en mindre skör familjebild.

"Turist" beräknas få svensk premiär i höst. Det faktum att filmen inte valts ut till huvudtävlingen Guldpalmen är en besvikelse, han medger att han siktade dit. Men inte desto mindre är det med glädje han nu åker till franska medelhavskusten tillsammans med resten av teamet för att tävla i hederskategorin Un certain regard. Han har redan märkt av en ökad uppmärksamhet kring filmen, till exempel från filmskribenter på Herald Tribune och New York Times.

- I och med Cannes sätts filmen i ett prestigerum, man måste ta den på allvar. Jag vet att jag måste göra en jävligt bra film för att överhuvud taget få vara med. Vi trodde nog på huvudtävlingen i år, vi hade en känsla av vi skulle bli utvalda och tänkte "tänk om det går". Nu blev det inte så, men det viktiga är ändå att vara med i det officiella programmet. Det ska bli spännande att se om det blir tryck kring filmen.

ANNONS

På söndag är det dags för världspremiär för "Turist" i Théâtre Debussy. Ruben Östlund kommer att inleda med ett tal, sedan sätta sig i publiken. Nervös för att allt ska funka. Men nöjd.

Är Ruben Östlunds hittills största filmprojekt, inspelad i Alperna, Åre, Italien och Göteborg.

Deltar i kategorin Un certain regard, där svensk-norska skådespelaren Maria Bonnevie är en av jurymedlemmarna.

Markerar Ruben Östlunds tioårsjubileum som långfilmsregissör, Gitarrmongot kom 2004.

ANNONS