Fem frågor till Torbjörn Olsson

Chanserna till en ny Guldbagge är stora för Vessigebros stora effektskapare. Torbjörn Olsson står bakom två av tre nomineringar i kategorin Bästa visuella effekter.

ANNONS
|

Du är nominerad för både biosuccén En man som heter Ove och LasseMajas detektivbyrå – Stella Nostra. Med vilken film vinner du helst?

– Det är tudelat men Ove ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag jobbade nästan ett år med den och vi var ett himla härligt gäng. Jag blev oerhört glad för nomineringen eftersom det inte är någon traditionell ”effektfilm”.

Nej, vari bestod effekterna i egentligen?

– Vi hjälpte bland annat till med Rolf Lassgårds mask. Hittar man skavanker så kan man fixa det digitalt. Det var kanske i ett 20-tal klipp där vi rätade ut rynkor och liknande. Men vi hjälpte även till med scenografin. Det är ju scener som ska föreställa 70-tal men som spelades in i nutid. Sedan är det en eldsvåda och en bussolycka. All eld är riktig men gnistorna är syntetiska.

ANNONS

Det känns som två ganska olika filmer, eller?

– I LasseMaja blev det mycket scenografi och foto. Hela världen är syntetisk. Arbetet var kantat med mycket problem och ångest för vissa. Just därför så vore det roligt för alla bakom filmen om den vann.

Du har fått stora utmärkelser förr och har jobbat med storfilmer som Avatar och Sagan om ringen. 2012 vann du en Guldbagge för Kronjuvelerna. Vad betyder det för dig personligen?

– I praktiken innebär det inte jättemycket. Men det ger väl en viss akademisk status. Andra brukar gärna använda sig av det när de ska presentera mig. Det ger väl en viss glans. Jag har ju även blivit årets Vessigebroare! Nu ser jag mest fram emot att få gå på galan.

ANNONS