En kokbok om dagen

Vid sidan av deckarna är kokböckerna den allra tydligaste trenden inom bokbranschen. De senaste åren har förlagen gett ut mer än en ny svensk matbok om dagen. Utvecklingen påverkar vår kultur på ett annat sätt än vi kanske anar.

ANNONS
|

Vi närmar oss en mathögtid. När det handlar om den mängd mat vi handlar och vräker i oss kan bara julen mäta sig med påsken. Och det knappt. Skärtorsdagen är nämligen en av de viktigaste, om inte den allra viktigaste, försäljningsdagen för matbutikerna.

Under helger som denna styrs våra matvanor benhårt av hundraåriga traditioner. Det blir alltså ägg, sill och snaps för ena halva slanten - och prinskorvar, köttbullar och godis för den andra.

Under årets övriga dagar präglas våra matvanor av mer samtida faktorer. En sådan är böcker.

Utgivningen av matböcker är inget annat än imponerande. Det ges ut mer än en svensk kokbok varje dag - och på den internationella marknaden släpps årligen runt 24000 titlar.

ANNONS

Konkurrensen har lett till ett allt större sökande efter nya vägar. Vissa förlag har satsat på matlig kvalitet, andra på formgivning eller på både tänkbara och otänkbara kändisar som ger recepten ett ansikte.

Förra året kom den före detta boxaren Paolo Roberto med en bok med italienska recept, nu i vår kommer Eldkvarns sångare Plura Jonsson med en bok om husmanskost. Vem blir det härnäst?

Det går inte längre att leta på måfå i dagens djungel av kokböcker. De är helt enkelt för många.

För vill man egentligen laga Muminmammans mat eller Sopranos mat? Äta som Picasso eller som Proust? Dricka som Jan Mårtenson eller som Bukowski?

Och ska man köra modern GI eller gammal stenåldersdiet? Välja tv-kocken före matskribenten?

I en tid där Bokus har 15000 kokbokstitlar i lager och Adlibris hela 26000, är det inte så märkligt att konsumenterna riktar sina blickar mot topplistorna för att få råd.

De kokböcker som säljer bäst är nästan alltid skrivna av kändisar, oavsett om det rör sig om kockar, tv-personligheter, näringsspecialister eller "vanliga" kändisar.

Det verkar helt enkelt som om vi i valet mellan olika kokböcker, väljer att köpa den bok där vi känner sympati för författaren. Istället för att välja en kokbok av en erkänd matlagare, väljer vi en kokbok av en kändis vi gillar.

ANNONS

Och kändisskapen krokar i varandra. Den som köper Paolo Robertos kokbok köper också kokböcker av DN-kocken Jens Linder och tv-stjärnan Jamie Oliver. Den som köper böcker av Jamie Oliver, köper också böcker av Nigella Lawson och Tina Nordström.

Därmed blir också kokboksutgivningen en topplistekultur.

Vi håller för närvarande på att skapa Generation Finkök. Allt med mat säljer.

Lyxiga kastruller, fina knivar, exklusiva kaffekokare och makalöst dyra hushållsapparater säljer som aldrig förr. Mattidningarna lyckades förra året öka sin upplaga, trots att matsajter och matbloggar växte.

Inom heminredningen boomar försäljningen av kök och försäljningen hos företag som Ikea, Nobia, Ballingslöv skjuter i höjden.

Framförallt säljer de mer dyrbara och exklusiva köksinredningarna. Svenskarna sitter i dag i sina hem med dyra och fina köksprodukter, och gör - ja, exakt vadå?

Kocklandslagets Carina Brydling sa nyligen till Aftonbladet att mediernas kändiskockar är delansvariga för att svenskarna faktiskt lagar allt mindre mat; att de under lång tid har lobbat för tillkrånglade och pilliga rätter istället för att lära ut basal vardagsmat.

"Folk lägger pengar på kokböcker och fina kök som de knappt kan använda", menade Brydling.

Hon är inte ensam. För precis så här upplever många kockar dagens situation.

Den traditionella kunskapen om klassisk matlagning är på väg att försvinna. Vilket lustigt nog inte alls behöver vara ett hot mot försäljningen av kokböckerna.

ANNONS

Vi köper nämligen inte kokböcker för att i första hand laga de recept som står i dem. I stället har kokböckerna kommit att ersätta 80-talets konstböcker som coffeetablebooks - soffböcker man mest använder som tillfällig förströelse.

Men att mat har blivit en livsstil betyder inte nödvändigtvis att livsstilen går ut på att laga mat.

Vissa branschbedömare tror nu att kokbokstrenden håller på att avmattas. En troligare gissning är att den snarare transformeras och glider in i en bredare hälso- och livsstilsutgivning - vilket den stora mängden av GI-böcker redan kanske kan ses som ett exempel på.

Mat har gått från att vara en näring till att vara en kulturbärande attityd - och en ny källa till underhållning. Men eftersom saker som smak och råvaror rimligen har mindre betydelse i underhållningssammanhang, finns det all anledning att förbereda sig på fler överraskningar i den kommande utgivningen.

Framförallt kan man undra vilka fler kändisar som kommer att figurera i kokbokssammanhang?

Anders Mildner / Patric Morau

Lite om kändismat

I Sverige är fortfarande kokböcker av kändisar ett rätt nytt fenomen. Utomlands däremot kokar det bokstavligen över av kändismat i bokform. Det behöver inte vara levande kändisar man släpper kokböcker av. Och heller inte personer från riktiga livet.

Vad sägs till exempel om Desperate Housewives kokbok? Gillar man Star Trek finns det mycket riktigt en egen kokbok också från den tv-serien.

Varför inte laga mat efter Boy Georges egen lilla karmakokbok? Och behöver man hjälp med att grilla inomhus (!) kan före detta boxningsvärldsmästaren George Foreman komma med goda råd i boken "Indoor Grilling Made Easy".

Osmakligt värre blir det med Liberaces bok, som fritt översatt heter något i stil med "Retrorecept från Amerikas kitschigaste kök". Och som om Oprah Winfrey inte tjänade nog på sin talkshow, drygar hon ut hushållskassan med storsäljaren "Oprah?s Favorite Recipes".

ANNONS