Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Mobiler och surfplattor fick vara med i tv-soffan

Ace Wilder och Sanna Nielsen fick flest röster i Melodifestivalen. De blev också mest omtalade när schlagerfinalen slog rekord på sociala medier, enligt Telenor.

Sanna Nielsen, som vann med låten Undo, blev mest omskriven med cirka 5 900 inlägg under SVT:s sändning från Friends Arena. Tvåan, Ace Wilder, blev också slagen på sociala medier. Liksom i tävlingen handlade det om små marginaler. Wilder fick 5 700 omnämnanden.

Totalt gjordes nästan 78 600 inlägg under lördagskvällen, vilket är nytt rekord för Melodifestivalen, uppger Telenor som bevakat Facebook, Twitter, Instagram och olika bloggar.

Under hela Melodifestivalturnén är det Yohio som genererat flest inlägg (12 949), strax före Alcazar (11 856). Det är nästan dubbelt så många som om trean Sanna Nielsen (6 616) och Ace Wilder (6 521).

Av mellanakterna gjorde Björn Gustafsson störst avtryck på sociala medier (4 226 omnämnanden).

- De rekordhöga talen visar tydligt att även om många föredrar att se Melodifestivalen hemma i soffan så har man med sig sina vänner och bekanta i snacket runt omkring genom sin mobiltelefon eller surfplatta. Det är en spännande utveckling som vi helt säkert bara ser början av, säger pressansvarig Alexandra Carlsson, Telenor.

Topplistan på sociala medier under finalen

1. Sanna Nielsen

2. Ace Wilder

3. Anton Ewald

4. Alcazar

5. Helena Paparizou

6. Yohio

7. Oscar Zia

8. Linus Svenning

9. Panetoz

10. Ellen Benediktsson