Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

1/3

Militära vapen på fartyget i hamnen

Enligt uppgifter till HN har fartyget Whiskey Trio som ligger i Varbergs hamn med nyttjandeförbud militärt materiel i lasten.

Det Panamaflaggade fartyget Whiskey Trio ligger kvar i Varbergs hamn sedan Transportstyrelsen utfärdat nyttjandeförbud på grund av en rad brister i förhållandena ombord. Fartyget kom till Varberg från Sheernes i Storbritannien, och har explosiva varor i lasten.

– Det klassificeras som farligt gods, explosiva varor, säger Carl-Henrik Hägg, som är produktionschef på Hallands Hamnar.

Han vill inte närmare gå in på vad det innebär.

Enligt trovärdiga uppgifter till HN handlar det dock om militärt materiel, bland annat vapen av typen MK36. Fartyget ska ha gått in för lastning i Sheernes, för att sedan gå vidare till Varberg och därefter Nederländerna, Belgien och Montenegro. Enligt HN:s uppgifter ska slutmålet för fartyget vara Jemen och Oman på Arabiska halvön.

Whiskey Trio skulle bara ha legat vid kaj i Varberg några timmar för att lasta gods, men blir nu kvar på obestämd tid.

– Jag har ingen uppfattning om hur lång tid det tar. Det är en fråga för svenska myndigheter som ger tillstånd för vidare färd när de brister man påpekat åtgärdats, säger Carl-Henrik Hägg.

Läs också: Misär uppdagades på fartyg

Mårten Dahl på Transportstyrelsen är en av inspektörerna som var ombord på båten i fredags. På tisdagsförmiddagen hade han ännu ingen uppgift om ifall bristerna åtgärdats.

– Vi har inte hört något från flaggstaten, Panama, där ansvaret ligger. När vi får respons om att jobbet slutförts gör vi en återinspektion.

Transportstyrelsen har utfärdat ett nyttjandeförbud, vilket innebär att fartyget inte får lämna kaj utan ett godkännande. Skulle man ändå åka kan man bli förbjuden att återvända till europeiska vatten, och Kustbevakningen och polisen är också underrättade.

Från Transportstyrelsens sida har man dock inga synpunkter på att besättningen på ett fartyg med explosiva varor jobbar under dåliga förhållanden.

– Hon har ett godkännande och en klassificering för att gå med farligt gods. Vi lägger inte vikt vid vad det är för last eller lastägare, utan kontrollerar exempelvis att man lastat på ett bra sätt, säger Mårten Dahl.

Magnusson Shipping i Varberg är agent för båten.

– Vi är ombud, lokal agent, för rederiet och operatören. De köper tjänster av oss som vi tillhandahåller. Bristerna ska åtgärdas och kan vi vara behjälpliga med det så är vi det, säger Erik Almqvist, skeppsmäklare på Magnusson Shipping.

Han vill i övrigt inte kommentera vare sig fartygets last, destination eller vem som är operatör.

– Vi exponerar inte en kund eller diskuterar deras angelägenheter med andra. Enda gången vi skulle säga stopp är om det är uppenbart olagligt. Man kan tycka vad man vill om de bilder som kommit fram, men vi har inga kommentarer till dem.

Enligt Carl-Henrik Hägg har Whiskey Trio alla tillstånd som krävs för att stanna och lasta i Varberg. Att båten nu tar upp plats i hamnen ser han inte som ett problem.

– Vi hanterar det, det är inget stort fartyg, säger han.