Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Hej

Satsar digitalt. ”Det har varit väldigt bra att få hjälp med strategi och uppföljning. Nu har vi en plan för vilka målgrupper vi ska rikta vår marknadsföring mot, när under året vi ska synas och i vilka geografiska områden”, berättar Lars Bengtsson, ägare och skeppare på Fladenbåtarna.

"Lokalkännedomen är helt avgörande för oss"

Fladenbåtarnas havsfisketurer har lockat turister och fiskeintresserade till Varberg sedan 1960-talet. För att nå målgruppen har hemsidan i kombination med digital marknadsföring blivit allt viktigare. "Mediehuset Hallands Nyheter har hjälpt oss att ta fram en strategi så att vi syns på rätt ställe vid rätt tillfälle", säger Lars Bengtsson, ägare och skeppare.

Även om Fladenbåtarna kör sina turer året om, så är sommaren den viktigaste perioden på året.

– Vi är väldigt beroende av turister och semesterfirare. Om man är i Varberg och googlar efter något att göra, då ska man hitta oss, säger Lars Bengtsson.

Moderniserade hemsidan

Sedan många år annonserar Fladenbåtarna i Sommarhalland och Varbergsposten under högsäsongen och när det var dags att modernisera hemsidan valde man att ta hjälp av Mediehuset Hallands Nyheters experter.

– Lokalkännedomen är helt avgörande för oss. Det är mycket enklare att samarbeta med människor som känner oss sedan tidigare och förstår de lokala förutsättningarna här i Varberg, säger Lars.

– I dagens samhälle lever vi en stor del av våra liv via mobiltelefonen. Därför var det viktigt för oss att ha en mobilanpassad hemsida, där man enkelt och med några få klick kan boka och betala sin fisketur, fortsätter han.

"Bra att det finns specialister"

Samtidigt som den nya hemsidan växte fram tog Mediehuset Hallands Nyheter fram en strategi för Fladenbåtarnas digitala marknadsföring.

– Det har varit jättebra. Vi hade försökt själva tidigare med Facebook och Google­annonsering, men kände att vi saknade den kunskap som krävs för att få ut så mycket som möjligt av det. Dessutom är vi ett litet företag och tiden räcker inte till allt. Då är det bra att det finns specialister att ta hjälp av, säger Lars.

”Vi hjälper till att målgruppsstyra den digitala marknadsföringen. På så sätt behöver man inte skjuta så brett”, säger Emma Askman, medierådgivare, och Mattias Degermo, digital strateg på Mediehuset Hallands Nyheter.
”Vi hjälper till att målgruppsstyra den digitala marknadsföringen. På så sätt behöver man inte skjuta så brett”, säger Emma Askman, medierådgivare, och Mattias Degermo, digital strateg på Mediehuset Hallands Nyheter.

Nu lägger Fladenbåtarna en årlig budget för den digitala marknadsföringen. Mediehuset Hallands Nyheter sköter det praktiska och följer fortlöpande upp resultaten av kampanjerna.

– Vi kan följa hur söktrycket har varit och hur många som bokar in sig på vårar turer. Det är viktigt att kunna se effekten och utvärdera om vi satsat pengarna rätt, säger Lars Bengtsson.

Se Fladenbåtarnas nya hemsida