Jan-Olof Nilsson: Elev-aktion för miljön på PS-gymnasiet

Halland för 50 år sedan. 27/1-2/2 1974.

ANNONS

Det är ett tag sedan sist, men nu stävar faktiskt en ordentlig oljetanker i form av 4000-tonnaren ”Otello” av Skärhamn in i Falkenbergs välkomnande hamn. ”Utan tvekan den största oljebåt som angjort Falkenberg sedan krisen började och ett bra tillskott av eldningsolja för villor och industrier”, förklarar Göran Andersson på Kolimporten. Oljekrisen är förstås inte över bara för att en tanker lägger till i Falkenberg. Men ett förebud om bättre tider är det ändå, och blott tre dagar senare, den 30 januari, slopas faktiskt bensinransoneringen. En del tycker nog att den aldrig borde ha införts, då byråkratin kanske tog mer energi än själva krisen.

ANNONS

Hur som helst är lättnaden stor och sakta men säkert börjar saker och ting återgå till det normala. Fast kanske ändå inte riktigt. Att jordens resurser inte är outtömliga är ett faktum som allt fler börjat ta till sig. Som eleverna på Peder Skrivare-gymnasiet i Varberg, vilka nu protesterar mot att skolan använder engångsservis i matsalen. Drygt 250 elever har skrivit på den protestlista som cirkulerar på skolan och ett hundratal har tagit det ett steg längre och helt sonika tagit med sig eget porslin hemifrån, ett initiativ skolledningen inte är odelat positiv till. ”Ur miljövårdandesynpunkt har de tagit ett lovvärt initiativ”, tycker rektor Lennart Eriksson. ”Men”, fortsätter Eriksson, ”deras bojkott hindrar skolmåltidspersonalen. De blir störda av att eleverna springer ut i köket och diskar.” ”Att prata hjälper inte, man måste handla”, förklarar Robert i H2, en av initiativtagarna till aktionen. ”Politikerna tror, eller vill få oss att tro, att det här med energikrisen är temporärt, men de tänker så vansinnigt kortsiktigt”, fortsätter Martin, en annan röst i gruppen.

Vi fortsätter på miljötemat som är dubbelt aktuellt i Varberg. Det har varit så mycket hysch hysch och hemlighetsmakeri kring projektet, men nu visar till slut Monark-Crescent sin nya eldrivna moped. Skönhet må vara ett subjektivt begrepp, men endast en ingenjör skulle kunna älska en moped som denna. Den påminner vagt om storsäljaren Compact, men är betydligt bredare och kantigare. Och bland det fulaste vi sett, alltså. Nu är det förstås inte på grund av utseendet den tagits fram. Den drivs av två bilbatterier och har en aktionsradie på 30 – 40 km. Monark-Crescents ledning tror att el-driften kommer att ha särskilt stor dragningskraft på kvinnor, då den startas med en enkel strömbrytare och att man bara behöver hålla reda på broms och ett steglöst hastighetsreglage. Nåväl, oavsett vem som sitter bakom styret måste underverket först bli godkänt av myndigheterna.

ANNONS
ANNONS