Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Bakom ratten. Tore Rydberg gillar att ratta den lilla röda Casalinin och trivs när han får en pratstund med kunderna. ”Det är socialt och kul att vara ute och köra folk.” Bild: Edith Camilla Svensson

Tore har alltid tid för snack och ett gott skratt

Många år som bland annat taxichaufför i Varberg har gjort att Tore Rydberg till ett välkänt ansikte i stan.

I HN:s digitala arkiv får man åtskilliga träffa på Tore Rydberg. Genom åren har han förekommit flitigt i spalterna och han säger, inte utan viss stolthet i rösten, att han gärna kämpar för sin sak. I slutet av 1980-talet kämpade han sig ända upp till Regeringsrätten för att få sitt trafiktillstånd för buss. Tore viker inte ned sig i första taget.

Efter en olycksalig vurpa på torget i Varberg krossade han ena knäskålen och ville få kommunen att ta ansvar för usel halkbekämpning. Det gick si sådär. Något som däremot givit gott resultat är Grannsamverkan i Sörse som Tore var med och drog igång.

– Jag gillar att fundera ut lösningar, att vrida och vända på saker och klura ut något bra, säger han.

Tore är en glad man och han skrattar gott när han berättar om kärleken till sitt kära Varberg, eller som han beskriver det, ”Boråsarnas Mallis”.

– Egentligen skulle jag ha varit född här, men när mamma skulle in på BB hade de fått stänga för bröstinfektion och istället valde hon att åka till Falkenberg. Men jag är varbergare, det är en fin ort med många härliga människor.

Under sitt yrkesverksamma liv arbetade Tore med många olika saker. Redan i unga år började han köra ut blommor efter skoldagens slut och i likhet med många andra i stan har han gjort sin tid på Monarks cykelfabrik. Till sin meritlista kan han även lägga varubud, chaufför, bussförare och skolvaktmästare och en hel del annat.

– Jag har gjort mycket och det är därför folk känner till mig. Jag körde taxi många år och känner stan.

Det där med taxi har Tore inte helt lagt av med. Det var nämligen han som kläckte idén till de röda tvåtaktarna som rullar på Varbergs gator, Max-1 taxi.

– Jag grunnade länge och ringde runt till olika myndigheter för att ta reda på vad som verkligen gällde. Sedan pratade jag med min gode vän Lennart Nilsson som startade företaget.

Resten är historia. Sedan snart två år tillbaka kan man åka mopedbilstaxi och har man tur kan man få åka en sväng med just Tore.

– Jag är förtidspensionär men har fått tillstånd av Försäkringskassan att köra några timmar. Det är perfekt, jag kommer ut och träffar folk samtidigt som jag gör lite nytta. Vi har mest pensionärer som åker med oss och det är både tacksamt och trevligt att få köra dem.

Om sin födelsedag har Tore inte mycket att säga. Något stort firande blir det inte.

– Jag är inte mycket för att fira och 60 är bara en siffra. Jag har undanbett mig och blir det något firande så blir det med den närmaste familjen, säger han innan han puttrar iväg med den röda moppebilen.