Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Falkenbergscollage signerat Du Mats. Det har varit några tuffa år med sjukdomar för Mats Bengtsson och hans hustru Irma. För Mats har måleriet varit en stor hjälp att ta sig igenom. Kanske blir det en utställning framöver.

”Måleriet har en läkande kraft”

Utställning på gång? Vid fyllda 79 år har Mats Bengtsson, Falkenberg, kanske mer känd som Du Mats, inga planer på att sluta måla. – Visst har vi flyttat till en mindre bostad, men med lite uppfinningsrikedom förvandlar jag vardagsrummet till ateljé på en halvtimme, säger Mats, som så smått funderar på en utställning till 80-årsdagen.

Under många år har falkenbergaren Mats Bengtsson, Du Mats i folkmun, glatt falkenbergarna med sin konst. Först som fotograf, sedermera med pensel på duk. Allra kärast är kanske motiven från Falkenberg med omnejd, där Tullbron intagit en självklar plats.

De senaste åren har måleriet inte bara handlat om en lust att uttrycka sig utan också om terapi.

– Jag blev sjuk för några år sedan och när det var som mörkast fick jag rådet av min läkare att inte släppa måleriet. Det var ett bra råd, jag fick något annat att tänka på och kunde hämta kraft och energi ur den processen.

När hustrun Irma så drabbades av starr fattade paret beslutet att byta boende medan Irma fortfarande hade något av sin syn kvar. Så kom det sig att man i februari 2012 flyttade från 119 kvadratmeter på Brogatan till knappt hälften så stor yta i de nya husen på Mölle­vägen.

– Vi fick göra oss av med massor, berättar Mats Bengtsson. Allt äldre fotomaterial i min ägo donerade jag till Rolf Håkansson på Fotomuseet. Severin Nilsson, Linus Almqvist och Patrik Johansson bland annat. Annat gick ner till Hebergs Auktioner och en del till tippen.

Utrensningen var jobbigt men också en slags befrielse. Som det kinesiska ordspråket säger: Om du äger mer än tio ting är det tingen som äger dig.

– Nu har vi vad vi behöver och inte mer.

Knappt hade Mats och Irma hunnit bo in sig i den nya lägenheten förrän Irma drabbades av en hjärtinfarkt. Hon svävade mellan liv och död i 14 dagar, men klarade sig igenom. Återigen tog Mats måleriet till hjälp för att orka med. Och så fort Irma kryade på sig så mycket att hon kunde stå på benen blev hon Mats bästa rådgivare igen. Så som det alltid fungerat.

– Måleriet har en läkande kraft på oss båda två, säger Mats.

Att få plats med konstnärsattiraljerna i den lilla lyan går riktigt bra. På en halvtimme förvandlas vardagsrummet till en ateljé med plats för staffli, färger, penslar och andra don. Mats Bengtsson är van att måla på hemmaplan, i början var konsten inget han ville skylta med utåt. Han målar huvudsakligen i akryl för att undvika starka dofter.

– Akrylen är lite svårare att bemästra än oljan eftersom den torkar så fort. Men man lär sig, säger Mats.

Motiven hämtar han lite varstans ifrån. Till exempel från det pågående bygget utanför fönstren. Mats håller upp två starkt stiliserade, nästan kubistiska bilder med tvära vinklar. Ett par andra där han låtit sig inspireras av kinesisk och japansk teckenskrift. I centrum av rummet står ett stort collage av Falkenberg där alla stadens kännetecken finns med. Inte minst Tullbron.

– Jag tröttnar aldrig på den. Tvärtom. Det är en utmaning att ständigt hitta nya infallsvinklar, en hederssak att aldrig måla samma Tullbro två gånger. Kanske blir det en utställning så småningom…

Ute på balkongen sitter Irma och vilar i eftermiddags­solen. Om några timmar går den ner och det är tid att dra upp persiennerna. Långt borta snurrar vinkraftverken vid piren och molnen tornar upp sig ut över havet. Mats och Irma betraktar kvällshimlen och tar en dag i sänder.