Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Jan Olof nilsson
Krönikör Bild: Ola Folkesson
Jan Olof nilsson Krönikör Bild: Ola Folkesson

Jan-Olof Nilsson: Skylten plockas ner i Åskloster

Halland för 50 år sedan. 18-24/9 1971.

Detta är en personligt skriven text och ingen nyhetsartikel.

Nog för att affärer och butiker upphör och läggs ner titt som tätt och hur som haver, men lite särskilt känns det ändå när en av Hallands allra äldsta affärsrörelser av sin sort nått vägs ände. Vi syftar på Larssons lanthandel i Nyebro, Åskloster, som grundades redan 1843. Nuvarande ägaren, Edvin Wallerius Larsson, som övertog rörelsen 1942, förklarar att inte mycket ändrats under hans år, frånsett en ny kyl. Affären är med andra ord i behov av renovering, men Edvin Wallerius är ingen ungdom längre. Samtidigt har omsättningen blivit för liten efter att konkurrensen från varuhusen och varubilarna hårdnat. Idag återstår blott ett femtiotal stamkunder. Auktionen som följer på nedläggningen lockar långt fler, flera hundra, däribland många utsocknes som nåtts av ryktet. Bland objekten märks bland annat en National kassaapparat som klubbas för 1 100 kr, en 100 år gammal kaffekvarn för 500 kr samt inte minst affärens fasadskylt som slumpas bort för 40 kr.

Efter två år slutförs nu i dagarna det tekniska utvecklingsarbetet av Monark-Crescent-koncernens svävare. Ja, ni läste rätt. Och det handlar inte bara om en svävare i största allmänhet, utan om en så kallad ”Folksvävare”, vilket innebär att farkosten är tänkt att kunna köpas och framföras av både dig och mig… åtminstone dig. Arbetet har skett i samarbete med Flygtekniska försöksanstalten i Stockholm. Som sig bör genomförs dock sluttesterna på hemmaplan i farvattnen utanför Varberg och bakom spakarna finner vi konstruktören Einar Bergström och ingenjör Sven Åke Johnson vid Monarks båtfabrik. Så bli inte rädd om ni ser något skumt utanför Skrivareklippan – det rör sig sannolikt inte om vare sig sjöodjur eller flygande tefat. Hittills har svävare aldrig producerats i en prisklass som gjort dem tillgängliga för allmänheten, men enligt preliminära beräkningar kan Monarks svävare säljas för ca 20 000 kr, vilket är knappt hälften av vad den hittills billigaste kostar, engelska Hoover Air. Denna tar dessutom bara två personer, medan Monarks klarar hela fyra. Och tror ni att det är massa hokus pokus och science fiction bakom en farkost som denna kan avslöjas att den faktiskt drivs av en helt vanlig Volkswagen-motor.

I Falkenberg försvinner en gammal välkänd silhuett intill Ätran vid Tullbron, då gamla transformatorstationen rivs. Byggnaden uppfördes i samband med elektricitetens intåg i Falkenberg, och bestod då även av ett torn varifrån luftburna ledningar drogs över Falkmanska fastigheten till bland annat tingshuset och fastigheterna i Gamla stan. Tornet är borta sedan länge och nu faller även själva transformatorstationen för grävskoporna.