Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Ola Folkesson
Bild: Ola Folkesson

Jan-Olof Nilsson: Hallänningen visar vägen på vägen

Halland för 50 år sedan. 27/8-2/9 1972.

Detta är en personligt skriven text och ingen nyhetsartikel.

Hur långt kan en femåring cykla, egentligen? Ja, det där är kanske inget man går omkring och grunnar på dagligdags, men nu har vi i alla fall fått svar: åtminstone 62 kilometer! Mikael Falkudd heter grabben från Råberga som redan innan söndagens start i Tvååkerkorpens långlopp hamnat i rikspressen. Än större blir förstås uppmärksamheten efter målgången. En fantastisk prestation, enligt en del. Lite väl långt för en knatte som väl ganska nyligen droppade stödhjulen, enligt andra. Hur som helst får Mikael Cykelfrämjandets guldhjärta och Tvååkerkorpens klubbnål för prestationen. Hemmaåkaren Håkan Bengtsson får väl med sina 7 år på nacken räknas som veteran i sammanhanget, men unge herr Bengtsson gör nu långloppet för tredje året i rad, så även han var faktiskt knappa fem år när han började. Tvååkerkorpens synnerligen aktiva Cykelsektion är för övrigt välkänd långt utanför upptagningsområdet, och flera av de 342 deltagarna kommer också utifrån. Redan i morgon är det dags för nästa lopp, ”Bya-rundan”, för den som inte dras med kramp.

Det pågående bygget av Vin- och spritcentralens fabrik i Falkenberg har väckt uppmärksamhet även på andra sidan Atlanten, bland annat genom en artikel i ”Svensk-Amerikanska Tribunen”. Nu kommer även protester från ”over there”, bland annat från en PH Kristensson i Illinois som i en officiell skrivelse till fullmäktige menar att det av miljö- och bevarandeskäl är ofattbart att de styrande i Falkenberg tillåtit uppförandet av en stor fabrik mitt i ett berömt fritids- och rekreationsområde. ”Det skulle inte lyckas på Miami Beach och borde ej heller ske på Skrea Strand”, avslutar Kristensson.

I decennier har vi lärt oss att känna igen hitresta boråsare, stockholmare och skåningar på pälsen – eller i alla fall på bilens registreringsplåt. Men nu är snart tiden då en ”Ullhare” kunde identifieras redan i Lassabackakrysset förbi för alltid, och i veckan dras även vårt eget län Halland in i spektaklet, då den stolta bokstaven N, som ingett sådan beundran och respekt på vägarna, skall bytas mot helt anonyma registreringsskyltar om tre bokstäver och tre siffror, utan någon som helst länsidentifikation. I dagarna skickar Trafiksäkerhetsverket ut ett brev till de drygt 155 000 hallänningar som hunnit fylla 16 år och innehar fordon som kräver körkort och registreringsskylt. Sedan tar det bara en månad tills ni har ert nya registreringsnummer, men själva skylten kommer först nästa år. Nya bilar levereras dock från och med september med de nya skyltarna.