Här finns alltid någon som har tid att lyssna

Tjugofyra timmar om dygnet, alla årets dagar, är Kyrkans telefonjour öppen. Lekmännen som svarar har som uppgift att lyssna. I år kommer lekmännen att lyssna på mer än 20 000 samtal. - Det enda vi lovar den uppringande är ett lyssnande öra, säger föreståndaren Lars-Åke Johansson.

ANNONS
|

Kyrkans jourtjänst har funnits i 30 år. Göteborgs stift är det enda stiftet som har denna verksamhet. Från början var den tänkt som en uppföljning till jourhavande präst. Allt började med en eldsjäl, kyrkoherden i Vasa församling, Erland Frizell (med rötter i Falkenberg). Han ville ha en basstation dit människor kunde komma och sova över, med mera.

- Men från 1990 behövde vi bestämma oss. Ska vi vara en öppen värmestuga eller telefonjour upp till det? Vi kom fram till att telefonjouren är vårt uppdrag, säger Lars-Åke Johansson.

- Samtalen är ett axplock av mänsklig problematik. De som ringer är oftast människor mitt i livet, 21-60 år; människor som kyrkan har svårt att nå, säger Lars-Åke Johansson.

ANNONS

Samtalen har ökat från 13 196 år 1996 till 20 810 år 2000. Största anledningen till att man ringer är ensamhet (34 procent). Rädsla, oro och ångest står för 13 procent. Bara två procent har som ärende att tala om sitt missbruk av alkohol eller narkotika.

Förvånansvärt få är berusade i telefon och det kommer heller inte särskilt många plojsamtal, vilket, enligt Lars-Åke Johansson, kan bero på att det finns en viss respekt för kyrkan.

Däremot är det många som lägger på när man kommit fram och det tror Lars-Åke Johansson beror på att telefonerna kopplar snabbare i dag. Kanske hann man förr lugna ner sig medan man slog numret på nummerskivan och väntade på att telefonen skulle koppla.

Tre procent av samtalen till jourhavande präst och en procent till kyrkans jourtjänst rör självmord.

- Kanske större delen av samtalen är förebyggande för att personen inte ska begå självmord. Samtalet till oss kan vara steget innan de tar den vägen och samtalet gör att de inte behöver ta den vägen.

Det finns alltid en grupp människor som återkommer ständigt till jouren och Lars-Åke Johansson anser att jouren måste kunna hantera detta.

ANNONS

- Den som ringer har något behov. Det är vår sak att sätta gräns och inte tala om sånt vi talade om förra gången. Vårt stöd får inte bli för stort och har man inte något nytt att tillföra bör man bara tala några minuter. Man bör förvänta sig något nytt sedan förra gången man samtalde. Människor kan!

Men Lars-Åke Johansson vill inte avfärda vaneringarna. Han jämför arbetet med en orienteringstävling.

- Enstaka samtal kan ge människorna kraft att komma vidare. Det är som en kontroll på vägen som hjälper mig vidare till nästa. Men återkommande ringare hamnar oftast på samma kontroll och det är vår förhoppning att de ska hitta till nästa, säger han.

Skillnaden mellan Kyrkans jourtjänst och Jourhavande präst är tystnadsplikten. Biktar sig gör man inför en präst och om någon som ringer lekmannajouren vill bikta sig måste denne hänvisas till jourhavande präst. Annars har naturligtvis även lekmännen tystnadsplikt kopplad till anonymitet. Det är viktiga honnörsord och lekmannajouren ska inte göra några egna uppföljningar eller lämna ut sina privata nummer.

Två gånger om året hålls kurser för nya lekmän. Arbetet är helt ideellt och den enda ersättning man har är en möjlighet att vara med på en betald kurshelg efter ett par år. Kravet för att bli frivillig medarbetare är att man har en kristen tro, att man kan lyssna på människors situation och vara närvarande i samtalen.

ANNONS

Verksamheten är starkt ekumenisk med lekmän från olika kyrkor.

Efter utbildningen och två provpass skriver man kontrakt på att man under minst ett år ska göra två pass om fem timmar i månaden.

- Det som lekmännen gör här är att dela med sig av sin tid. Och tid är en lyxvara i dag. Lekmännen skänker världen fem timmar - en gåva till mänskligheten, poängterar Lars-Åke Johansson.

Till Kyrkans jourtjänst är också en samtalsmottagning knuten med sex socionomer. Samtalsjouren har till uppgift att dels utbilda frivilliga lekmän till telefonjouren, hålla terapeutiska samtal med människor som önskar hjälp att komma vidare.

- Vi är ett bra komplement när samhällets resurser inte räcker till. Vi märker att samhället brister, särskilt gäller detta de psykiskt sjuka. Bristerna är stora och många faller mellan stolarna, men en del har vi kunnat hjälpa här, säger Lars-Åke Johansson.

FAKTA: Kyrkans jourtjänst

Finns: Lokaler i 1700-talshuset Fattighuset vid Stampgatan med utsikt mot Ullevi i Göteborg.

Föreståndare: Lars-Åke Johansson sedan 1996. Började som frivillig 1975. Anställdes 1981 och läste sedan till socionom. Är ekonom i grunden och har arbetat i bokhandel. Kom in i arbetet genom att prästen i min församling inspirerade mig

Finansiering: Kyrkans jourtjänst är en anslagsstiftelse inom Svenska kyrkan och kostar fyra miljoner kr under 2002 att driva. Till 95 procent bekostas verksamheten av Göteborgs kyrkliga samfällighet, grannförsamlingar och kollekter.

Antal lekmän i telefonjouren:

Cirka 60.

Antal anställda på Kyrkans jourtjänst: Nio, varav sex socionomer.

Aktuell: Jourtjänsten är alltid öppen och nås på telefon 031-80 06 50 (Jourhavande präst nås via larmnumret 112 klockan 22-07).

ANNONS