Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Självständigt liv. "Jag trivs väldigt bra där jag är idag. Och jag gillar att känna att jag inte riktigt hör hemma någonstans. Det finns en frihet i det", säger musikkompositören Matti Bye.

Film och musik blev en tillflykt för Matti

Filmmusikkompositören Matti Bye har belönats flera gånger om för sitt arbete, bland annat med två Guldbaggar. Nu är han aktuell med musiken till storfilmen Den allvarsamma leken, som går upp på bioduken i höst.

Romanen av Hjalmar Söderberg är en klassiker som många har läst och förväntningarna på filmen, som regisserats av Pernilla August, är höga. Musiken spelar en stor roll i filmen.
Matti Bye förklarar att det bland annat handlar om sinnesstämningar som musiken både kan trolla fram och förstärka. Men även tidsaspekten. Ska det vara musik som är typisk för 1900-talets början, då historien utspelar sig, eller ska det vara kontraster?
– Det finns inget rätt eller fel. Det handlar om vad man till slut kommer överens om. Men vi tog den i hamn och det blev jättefint.
Matti Byes musikintresse har funnits så länge han kan minnas. Det började med piano och de klassiska verken. När Matti var i tioårsåldern spelade han flera timmar varje dag efter skolan.
– Det var mycket övande, men det var också lustfyllt. Redan då var jag tvungen att göra det varje dag. Musiken liksom fanns i mitt blodomlopp.
– Jag var extremt udda som barn – klädde mig i gamla gubbkläder, läste böcker, tittade på film och spelade piano. Man kan nog säga att jag var en outsider.
I dag ser han det som en reaktion mot all uppståndelse som rådde kring hans mamma, skådespelerskan Birgitta Andersson. Under hela hans uppväxt var hon en av Sveriges mesta kändis.
– Böcker, film och musik blev en tillflykt. Hade det funnits dataspel hade jag säkert suttit med det. Tack och lov hade det inte kommit än. Istället hade jag pianot och det fungerade på samma sätt.
På musiklinjen på Södra latin studerade Matti Bye klassiskt piano, men som kompositör är han självlärd. Hans grund är också den klassiska musiken från 1800-talet, favoriterna var Franz Schubert och Ludwig van Beethoven.
Även arbetet har varit en viktig skola. Ganska snart efter gymnasiet började Matti Bye jobba med teatergrupper och framför allt spela och improvisera till stumfilm.
Första filmmusikkompositionen för en orkester gjorde han 1998 till Körkarlen och sedan har det rullat på. Genombrottet kom med regissören Jan Troells film Maria Larssons eviga ögonblick.
– Det var stort för mig. Jag har alltid beundrat honom och tycker att han gör fantastiska filmer.
Samarbetet fungerade utmärkt och Matti Bye belönades med en Guldbagge för sin insats. Sedan dess har det blivit ytterligare en för musiken i filmen Faro samt en rad andra priser och nomineringar.
Vilken betydelse har priserna haft för dig?
– Man blir jätteglad. Det är ett ganska ensamt yrke, så om det blir uppmärksammat och syns är det väldigt härligt.