Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

1/7

Camilla Gyllensvans ”Somna snabbt” – mest lyssnad på Storytel

I fjol blev Camilla Gyllensvans ljudfil ”Somna snabbt” årets mest lyssnade inom kategorin personlig utveckling på Storytel. Enligt coachen från Varberg verkar det som att folk sover allt sämre – och hon utesluter inte att coronapandemin kan ha med det att göra.

”Börja med att stänga ögonen. Genom att följa min röst så kommer jag guida dig genom den här meditationen till ett lugnt och avslappnat tillstånd, för att sedan kunna falla in i en djup, behaglig sömn.”

Så inleds Camilla Gyllensvans ljudfil ”Somna snabbt”, som alltså har gått väldigt bra på Storytel det senaste året – precis som hennes andra ljudfiler som rör sömn har gjort. Snart kommer ”Somna snabbt” även på engelska, under namnet ”Fast asleep.”

– Det jag hör är att folk generellt sover sämre och oroar sig mer i dagens samhälle. Allt hänger ihop, säger Camilla.

Mycket stimuli dagtid

Att människors sömn blivit ännu sämre under pandemin har hon visserligen inga vetenskapliga belägg för, men hon tror att det kan vara så. En bidragande orsak kan vara att fler jobbar hemma, eller bekymrar sig mer. Kommer du inte ut under dagen, träffar folk eller känner att du har ett socialt sammanhang kan det påverka sömnen negativt.

– Sen tror jag att det handlar om hela samhällsutvecklingen i stort också. I dag får vi så enormt mycket stimuli hela dagarna. Det blir svårt att koppla av på kvällarna.

Bild: Annika Karlbom
Bild: Annika Karlbom

Camilla nämner olika faktorer som högt ställda krav på sig själv och på livet, för lite rörelse och utevistelse, dåliga kostvanor och för mycket skärmtid. Allt det här kan påverka hur vi sover.

– Har du djupa problem bör du träffa läkare och utreda orsakerna bakom dina sömnsvårigheter. I vissa fall kan läkemedel vara nödvändigt, men ibland tror jag att mediciner förskrivs för snabbt.

Med god sömn fungerar du bättre

Camilla har jobbat i många år med personlig utveckling, mental träning, NLP (se faktaruta för info), hypnos och coachning – plus utbildat människor inom de här områdena, både internationellt och i Sverige. Sedan 2012 driver hon ett eget företag. Hon har även ett förlag där hon ger ut både sina egna och andras böcker, ljudböcker och ljudfiler.

Hur rent konkret hjälper du människor?

– Det är naturligtvis väldigt olika. Fast enkelt uttryckt är det tre saker som behöver ske för att vi ska nå våra mål. Först behöver vi komma förbi våra hinder och begränsningar och eventuella negativa känslor. Sen gäller det att gå till handling och faktiskt göra något – och till sist hålla fokus på vart vi ska.

”Att vi sover dåligt beror inte på hur vi har det på natten, det beror på hur vi har det i livet.”

Just att prioritera sömn ser Camilla många fördelar med. Sover du bra fungerar du bättre på alla plan: Du får lättare att koncentrera dig, blir gladare och bättre på att lösa problem.

– Det låter självklart, och jag tror att vi ibland glömmer bort basala saker i våra liv.

Hur gör du då om du har svårt att sova? Jodå, Camilla har en hel del tips (se faktaruta).

– I korthet handlar det om helheten. Att vi sover dåligt beror inte på hur vi har det på natten, det beror på hur vi har det i livet.

Camillas sömntips:

Rör på dig dagtid och var utomhus.

Ät en hälsofrämjande kost.

Minimera tiden framför skärmar, framförallt innan du ska sova.

Ge dig själv tid för återhämtning under dagen. Det kan räcka med mikropauser på jobbet, till exempel. Sov inte på dagen om du har sömnproblem.

Oroa dig mindre. Älta inte det som har hänt och bekymra dig inte för det som ska hända.

Om du ligger vaken på natten, gå upp och gör något annat. Hoppa på nästa ”sömntåg” istället.

Lyssna på avslappningsövningar eller andra sömnfrämjande ljudfiler.

Camilla Gyllensvan

Ålder: 45 år.

Bor: I centrala Varberg.

Gör: Driver eget företag där hon jobbar med NLP (Neuro lingvistisk programmering – en beteendepsykologisk modell som i korthet bygger på att skapa förändring genom kommunikation), hypnos, kognitiv beteendeterapi, coachning, personlig utveckling, utbildning och mental träning, med mera. Äger även förlaget Mindboozt där egna och andras böcker, ljudböcker och ljudfiler ges ut.

Intressen: ”Vanliga år reser jag mycket. Jag tycker om upplevelser och berg-och dalbanor. Och så läser jag en hel del. Jag är nog inte så väldigt unik i vad jag gillar att göra, haha.”