Lång tid på scen. ”Jag är lyckligt lottad att oavbrutet i 25 år ha kunnat jobba med teater”, säger skådespelaren Mats Blomgren.
Lång tid på scen. ”Jag är lyckligt lottad att oavbrutet i 25 år ha kunnat jobba med teater”, säger skådespelaren Mats Blomgren.

Bitarna har fallit på plats för Mats

Efter några år inom film och tv är Mats Blomgren på väg tillbaka till teatern, med full kraft. Nu gör han rollen som Salieri i ”Amadeus”. Sedan väntar fler scenuppdrag.

ANNONS
|

Mats Blomgren beskriver sig som en person som gärna vill ha marginaler utifall att något skulle hända. Som exempel nämner han att han aldrig bokar det sista flyget, möjligtvis det näst sista.|

Men den här gången har han fått göra avkall på detta. Erbjudandet om att spela Salieri i musikdramat ”Amadeus” som just nu går på Smålands Musik & Teater i Jönköping kom minst sagt i elfte timmen. Den tidigare rollinnehavaren hoppade av och Mats Blomgren fick fyra och en halv vecka på sig att läsa in den digra textmassan.

Råplugga var det enda som gällde. Trots allt är det en dröm som gått i uppfyllelse, förklarar han.

ANNONS

–Det känns som att jag blivit bönhörd. Jag har fått en rejäl fet plankstek plus en massa marängsviss efteråt. Både en monolog, i rollen som Salieri, och en ensemble.

Mats Blomgren har mest verkat inom teatern. Han har spelat på olika scener främst i Göteborgstrakten men även i Stockholm och Uppsala. Genombrottet kom 1996 med pjäsen ”Odysseus” på Angeredsteatern där han spelade huvudrollen. Senare har han gjort flera uppmärksammade rolltolkningar, som kommissarie Porfirij i ”Brott och straff”, Karenin i ”Anna Karenina” och Osip i ”Revisorn”.

Men de senaste två åren har han mestadels arbetat med film och tv. En orsak var att han efter 25 år i branschen tröttnade lite på teatern, en annan, kanske viktigare anledning, var sonen Kalle.

–Jag fick honom när jag hade fyllt 50 år. Det var en gudagåva. Jag rekommenderar alla äldre att skaffa barn (skratt). Jag ville vara med honom så mycket som möjligt och då passade filmjobb bäst eftersom man jobbar mest dagtid.

Samtidigt kände Mats Blomgren att det i filmen ofta saknades en samhörighetskänsla och började återigen längta efter teatern och en ensemble. Han pratar också om Göteborgsandan som han är uppvuxen i, där teaterarbete ses som något solidariskt där alla berättar tillsammans.

ANNONS

Som i ett trollslag har hans önskningar nu fallit in. Efter ”Amadeus” väntar troligtvis sommarteater i Bohuslän. Och till hösten är han tillbaka på Göteborgs stadsteater.|

–Vad det blir är ännu inte officiellt så jag kan inte berätta mer om pjäserna, men det känns väldigt bra.

Det verkar som att bitarna börjar falla på plats?

–Ja, verkligen. En massa bitar. Från att vara en skådespelare som är utlämnad till andra och bara förväntas bli vald känner jag nu att jag får vara med och styra mitt liv. Jag får vara min egen drivkraft och mina egna drömmar.

Fyller: 55 år den 12 april 2015.

Bor: I Nacka i Stockholm.

Familj: Dottern Elin, 24 år som pluggar juridik i Umeå och sonen Kalle, 4,5 år.|

Gör: Skådespelare.

Aktuell: Som Salieri i pjäsen ”Amadeus” på Smålands Musik & Teater i Jönköping som pågår till 25 april.

Om att fylla 55: ”Det är en bra siffra tycker jag. Det känns moget och en ålder som just nu passar mig rätt bra.”

Så firar jag födelsedagen: ”Med några vänner som kommer för att se pjäsen. Dagen efter åker jag upp till Stockholm för att fira lite till.”

Läser just nu: ”Manuset ’Amadeus’ av Peter Shaffer. Innan dess läste jag Hans Gunnarssons ’All inclusive’. Annars läser jag gärna äldre ryska författare som Dostojevskij och Gogol.”

ANNONS