Amanda Blok i Pressbyrån är bäst i Sverige


– Jag grät av glädje. Jättemycket! Det var inte graciöst! Amanda Blok skrattar och skakar på huvudet. ”Det är knappt jag tror att det är sant!”

ANNONS
|

Amanda Blok från Falkenberg sitter hemma i den nya bostaden på Slätten och njuter av utmärkelsen och uppmärksamheten. Hon har precis blivit utsedd till ”Årets köpman” vid en stor digital konferens med cirka tusen deltagare från hela landet.

– Jag fick en statyett, ungefär som en Oscar. Dessutom får jag bjuda med mig personalen på en fest någonstans när pandemin är över. Det ska bli jättekul!

Utmärkelsen som Amanda Blok fick ta emot delas ut varje år till köpmän inom Pressbyrån och Seven Eleven. I motiveringen till varför just Amanda skulle bli årets köpman 2020 står det bland annat ”Kunderna älskar denna köpman, personalen och butiken i sig. Stämningen är alltid på topp med köpman och säljare som verkligen strålar och bjuder på sig själva, ja servicen imponerar!”

ANNONS

– Jag har världens bästa jobb. Det är alltid kul att gå till jobbet, jag jobbar ihop med mina allra bästa vänner och vi har många glada kunder, förklarar Amanda Blok hemligheten bakom framgången.

Amanda hamnade på Pressbyrån av en slump. Det är tio år sedan. Hon arbetade på Strandbaden när en kollega tipsade om att Pressbyrån, som hennes dotter drev då, behövde folk.

– Jag gick dit och presenterade mig. Vi började prata och innan jag gick därifrån var allt klart.

Barndomsdröm

Jobbet i Pressbyrån vad precis vad Amanda drömt om sedan hon var liten. Hon är född och uppvuxen i Falkenberg och som liten handlade hon ofta med sin familj på BeGe-mat, nuvarande ICA Skrea strand.

– Då sa jag till mina föräldrar att jag ville ha ett sådant jobb. Jag var så imponerad av att de som satt i kassorna var så duktiga på att räkna. Jag såg upp till dem och tyckte att de verkade ha ett jätteroligt jobb.

Jag trodde aldrig att det skulle gå så snabbt

Efter tre år bakom disken i Pressbyrån i Falkenberg blev Amanda utsedd till årets säljare.

– Då började drömmen om en egen butik att växa. När jag fick chansen att ta över butiken i Falkenberg tackade jag ja.

ANNONS

Det var för tre år sedan. Nu står Amanda med den eftertraktade utmärkelsen i sin hand.

– Den var ju mitt mål, men jag trodde aldrig att det skulle gå så snabbt.

Kunderna stöttar

Nu fortsätter vardagen för Amanda och hennes fyra anställda. Pandemin har satt spår i försäljningen, men Amanda tar det med ro.

– Kunderna är stöttande och förstår att vi har det lite jobbigare nu. En del kommer in bara för att köpa mjölk och säga några uppmuntrande ord. Minskningen är inte så stor som jag först trodde att den skulle bli.

Vilken är den bästa kunden?

– Den återkommande, den som vi nästan får en relation med. Man frågar ”hur är läget” och småpratar lite. ’

Vilken är den sämsta kunden?

– Det finns inga jobbiga kunder. Om det kommer in någon som verkar vara irriterad brukar jag tänka att han eller hon har en dålig dag. Mitt mål blir att försöka vända på irritationen.

Vilka nya mål har du nu när du redan har uppnått ditt förra mål?

– Att jag ska lyckas få utmärkelsen igen och det vore kul att ha två butiker i framtiden.

ANNONS